donderdag 4 oktober 2012

Gaat Me Dit 500 Euro Kosten ?


Peter Louter
3 Oktober 2012 De NIVO


Gaat me dit 500 euro kosten?

Eigenlijk had ik u vandaag willen berichten over het verloop van een bij de rechtbank ingesteld beroep tegen de weigering van de gemeente om een bepaald document vrij te geven. De zitting was op 25 september jl. en beslist zeer interessant voor degenen die van mening zijn dat overheden in alle openheid dienen te besturen. Van belang ook omdat de vertegenwoordiger van de gemeente in het geding, de listige en weinig waarheidslievende adviseur Van Kleef weer eens liet zien  hoe hij een nogal betreurlijke aanpak van de gemeente wist te omschrijven als een daad van goede wil. Ik hoefde er niet afkeurend bij te kijken. Dat deden de rechters al.

Maar er is inmiddels belangrijker nieuws.
Bij de vakantiepost, we waren even in Parijs, vond ik een aanzegging van de nieuwe advocaat van de gemeente. De oude advocaat die het kort geding nagenoeg had verloren, is vervangen door een van een gerenommeerd bureau. Maar daar kunnen ze ook fouten maken. Hoewel de brief mede aan mij gericht was, ging het om een artikel van de stichting RCB in Prettig Weekend. Daar staan volgens die gerenommeerde advocaat dingen in die niet mogen.

Ik citeer: “Een paar hooggeplaatste ambtenaren bij de gemeente Edam-Volendam hebben er bij de ombudsman voor gepleit dat hij de ex-burgemeester (IJsselmuiden) zou horen. Die hooggeplaatste ambtenaren hadden er belang bij dat de leugenachtige ex-burgemeester een zo ongunstig mogelijk verslag zou doen over ambtenaar Cees Bont die de schuld (van de brand) kreeg. Die hooggeplaatste ambtenaren hadden geen belang bij de waarheid. Ze hadden er belang bij dat die waarheid achter en web van leugens en smoezen werd verborgen. We weten waarom Bont uiteindelijk bij de gemeente moest verdwijnen.”

Nu heb ik zelf kennis kunnen nemen van het dossier bij de Nationale ombudsman. De hierboven te vinden interpretatie van de stichting RCB berust op documenten die in dat dossier zijn aan te treffen.  In de kern berust die passage dus op gedocumenteerde feiten.  Toch mag de stichting RCB dat van de gemeente en haar gerenommeerde advocaat niet schrijven. Volgens de aanzeggingsbrief moet de stichting beloven het nooit meer te doen en moet ze voor straf 500 euro betalen.

Bij het doornemen van de vakantiekranten vond ik een opmerkelijk artikel over een speech die president Obama bij de Verenigde Naties had gehouden. Die ging voornamelijk over het vrije woord.  Volgens Obama is de vrijheid van meningsuiting een vanzelfsprekendheid.  Zo zei hij onder meer: “Ik accepteer dat mensen elke dag de meest afschuwelijke dingen over me zeggen en ik zal het recht daartoe altijd verdedigen”.  Voor die woorden kreeg hij een luid applaus.

Toegegeven, dit is Amerika niet en er zijn maar weinig mensen van het kaliber van Obama. Maar zijn woorden mogen wat mij betreft wel op de kwestie Bont worden toegepast.
Het zoeken naar ongemakkelijke waarheden is geen werk voor doetjes.  Als ze de plank misslaan en dingen beweren die niet kloppen, moet dat met een openhartige versie van de waarheid worden rechtgezet door degene die wordt aangevallen.  Daar zijn ze bij de gemeente Edam-Volendam nog (steeds) niet aan toe. Integendeel. De waarheid wordt verborgen gehouden en de gemeente probeert waarheidszoekers de mond te snoeren.  Ze deed dat op bedenkelijke manieren. Toen dat niet hielp, probeerden ze het met een kort geding, ze zijn nog bezig met een strafzaak en komen nu met dwangsommen.’

Het meest verontrustende aan die hele zaak vind ik het zwijgen van de gemeenteraad. Alleen GroenLinks is geheel en Lijst Kras gedeeltelijk op het rechte pad gebleven.  Zij delen niet in de angst van de andere partijen dat de schuldigheid van het college ooit aan het licht zal komen. De andere partijen laten daarom een situatie groeien die met de dag betreurlijker en ongewenster wordt.

Vanaf deze plek wil ik de stichting aanmoedigen: “Laat je niet kisten door lui die de woorden van Obama wellicht nooit helemaal zullen begrijpen. Nu het jullie steeds moeilijker wordt gemaakt is, kan opgeven niet de oplossing zijn. Doorgaan is een algemeen belang dat steun verdient!”

In dit kladblok heb ik de gewraakte woorden geciteerd. Zodat iedereen kan zien waar het om gaat. Zodat ook iedereen kan zien dat het tijd wordt dat de gemeente beseft dat de waarheid zich niet in een doofpot laat stoppen. Vroeg of laat komt die toch wel uit. Als ik vanwege het citeren van die gewraakte passage ook een dwangsom aan mijn broek krijg, heb ik daar vrede mee.
Ongemakkelijke waarheden worden nu eenmaal duur betaald.

Peter Louter