maandag 2 juli 2012

Vuurdoorn


Vandaag heeft evodammer
zich onledig gehouden
met het snoeien van o.a. de vuurdoorn
in de tuin van evodammer-junior.

Op deze foto ziet hij er alweer heel
gecontroleerd uit maar
hij groeide tot ver over het pad
(daar was de postbode niet blij mee)
dik voor het raam
en overwoekerde allerlei ander mooi groens.

uit: wikipedia
Vuurdoorns zijn belangrijke sierplanten in tuinen, vanwege hun fraaie bloemen en bessen. Ze worden vaak tegen een muur geplant en bieden vogels die willen nestelen een uitstekende bescherming. Ook bieden hun doornige structuren bescherming tegen inbraak en vandalisme. Merels doen zich graag tegoed aan de bessen



Leuk voor die merel maar ik ben meer ge-interesseerd in:
............ook bieden hun doornige structuren bescherming tegen inbraak en vandalisme....................
...............Vaak vindt u ze onder solitaire inbraakgevoelige ramen/raampjes..................


Dat is waar.
In een aantal blogs
propageerde ik zelf
het neerzetten van vuurdoorn op plekken
waar veel graffiti wordt gespoten
of vandalisme wordt gepleegd.

Een ondoordringbaar cordon
van vuurdoorns kan op dat soort
plekken uitstekend werken.




De vlijmscherpe centimeterslange keiharde doornen schrikken af.

Gisteren nog deed ik het voorstel de gevel - de letters -
 van ons Wijksteunpunt/Bibliotheek Meerwijk 
te beveiligen met deze akelig stekende ondoordringbare struiken.

Had ik echter even niet nagedacht over het feit dat iemand ze zo af&toe ook moet snoeien 
en dan net als ik dagenlang met geschramde geprikte 
en wondjes-rijke handen zou moeten rondlopen. 
Ik ben nu ervaringsdeskundige.
Er bestaan geen handschoenen die tegen deze naaldscherpe stekels bestand zijn.
Het snoeien van deze inbrekers- en vandalisten-werende struik
is een vorm van auto-mutilatie.


Hoewel een professional er misschien handiger in is dan ik 
om deze mooie en functionele stekeligheid te beteugelen denk ik dan:
elk voordeel heb ze nadeel.