woensdag 16 mei 2012

Compliment

Toen ik een tijd geleden
deze foto maakte
stormde er een boze meneer uit de tuin
"Waarom ik dat deed
en wie ik wel niet dacht dat ik was ?!"
(op bijbehorende boze toon
en dito gezicht)

Ik deed het omdat het raar is het trottoir
dagenlang te blokkeren omdat je wacht
op je vrije-dag-met-mooi-weer om je
tuintje op te  knappen.

Vooral omdat het hier een stuk trottoir
betreft dat hoort bij De Meermin-route.



Vandeweek kon ik op vrijwel exact dezelfde plek
waarnemen hoe het óók kan:
de afgeleverde tegels stenen en grond stonden
keurig op de rijweg.
Het trottoir was vrijgehouden voor hen voor wie het is:
de voetganger.

Ik klopte beleefd op het tuinhek aan en trof de eigenaresse.
"mag ik u een compliment geven ?" vroeg ik.
Dat mocht wel maar ze had geen idee waarvoor.

Ik legde uit dat ik het
- namens de VoetgangersVereniging EdamVolendam -
prachtig vond dat ze het trottoir vrij had gehouden
door haar spullen op de rijweg te (laten) zetten.
Daar had ze eigenlijk niet bij nagedacht.
Ze vond dit heel normaal.

En dat zouden we allemaal normaal moeten vinden:
het trottoir vrijhouden en respect tonen voor de voetganger.

voetgangeredamvolendam@telfort.nl