zondag 11 september 2011

In De Put


Ik heb die rare neiging om in putten te kijken.
Officieel heten ze zelfs straatkolken.

Mijn vader zei vanwege mijn soms slechte school-resultaten vaak genoeg:
"Jij wordt nog eens putjes-schepper !"
Dat was als dreigement bedoeld.

Hij zat er dus niet helemaal naast.
Behalve dan dat ik het vaak met plezier en geheel vrijwillig doe.

Niets leukers dan letterlijk op je knieën een putje scheppen
Als oefening in nederigheid

Je gaat er wel enorm van stinken
(dat heet dus een putlucht)
en je blijft er niet schoon bij
(maar dat is goed voor de weerstand)

commentaar ook van de professionals van de gemeente:
dat mag u niet doen !
Oh nee ? Van wie niet ?

Protesten van bewoners die het hoopje troep
- dat ik er vaak keurig naast leg -
vies vinden.
Dan ruimt u het toch even op ?
Het is ook úw put !

Voor veel mensen zijn putten gaten waar je iets in kunt gooien
zodat het "weg" is.
Ze kunnen niet bevatten dat schone putten ervoor zorgen
dat je niet na een fikse regenbui door de plassen hoeft te banjeren
of
dat je garage - of erger - onder water komt te staan.

Als u vraagt: "wat vind je dan zoal in zo'n put ?"
kan het enige antwoord zijn:
wat vind je niet in een put ?

verbouwing

slecht onderhoud







vol







leeg

padden vogels muizen wormen en vele andere
zielige of er juist heerlijk wonende dieren






put bij bloemenstal







vergeten put








klik op een foto voor een vergroting
klik op het terugpijltje linksboven
in uw beeldscherm om daarna
terug te komen op dit blog





vruchtbare putinhoud
put met reservedeksel









geen commentaar


bij de herbestrating gaan alle putten
20 - 30 cm mee omhoog

vers uit de fabriek - put op het droge













verdwaald putdeksel



















Zit je soms zelf in de put evodammer ?
Nee hoor.
Integendeel.

Ik kwam erop omdat ik vandaag deze foto maakte bij ons op het pleintje.
Van generlei belang of waarde - maar toch een eigen schoonheid.

bessensoep





Dus morgen allemaal even in de put kijken
Wie weet wat voor spannends daar nog in zit / uit komt.