maandag 3 juni 2019

Groen Dak - Mooi en Goed


Op radio 1 was een item over mensen die ervoor pleiten om alle daken in Nederland
(vooral de platte dagen) beter te benutten en te vergroenen.

Als ik het goed gedaan heb kunt u dit hier terugluisteren door op deze link te klikken:  https://www.nporadio1.nl/langs-de-lijn-en-omstreken/onderwerpen/502881-in-rotterdam-kun-je-dit-weekend-het-dak-op

Als ik zo bij ons in de wijk kijk is er nog wel 400 x 18 vierkante meter beter te benutten.
Kunt u nagaan hoeveel dat in de hele kom Edam of de hele gemeente EdamVolendam is.
De woonhuizen zullen zelfs nog een klein deel van de totale dak-oppervlakte zijn
als ik denk aan bedrijven en overheidsgebouwen als scholen en zulks.

De kernwoorden zijn: bio-diversiteit - waterafvoer - luchtzuivering - isolatie - koeling
bescherming van de dakbedekking - energie-opwekking - loopverbindingen - ruimtegebruik.
Hoeveel voordelen wil je op één rij hebben ?

Wie heeft daar ooit over nagedacht ? Ik niet.

Ik begrijp dat we hier een grote blinde vlek hebben als het gaat om
het inrichten van onze woon-omgeving.

Fascinerend verhaal.
Buiten de hokjes denken: altijd goed.
(overigens is dit soort van natuurlijke dakbedekking
al vele vele eeuwen
en in vele vele culturen/landen in gebruik.

Dat zal toch niet voor niets zo zijn ?!)





U mag bij ons een paar plukjes sfagnum komen halen.
Klein beginnen is altijd een goed begin.
Al is het maar uw schuurdakje.

Ik stel me zo voor dat de gemeente
- als eigenaar - het goede voorbeeld gaat geven
en mensen die hieraan willen beginnen
met subsidie en raad&daad gaat ondersteunen.



https://www.milieucentraal.nl/in-en-om-het-huis/klussen/groen-dak/

www.rotterdamsedakendagen.nl




Als ik uit mijn raam kijk zie ik alleen maar steriele en voor de leefomgeving niet interessante
bitumenvlaktes. Dat moet toch anders kunnen.

 
Ons eigen garagedak is
- meer geluk dan wijsheid -
al een flink stuk op weg.