vrijdag 25 januari 2019

Hij Was Zo'n Fijne Knul

Ik had nog nooit van het fenomeen 'Rotterdamse Riet' - alias 'De Rotterdamse Edith Piaf' - gehoord.
Maar dat kan zijn omdat ik Mokumse roots heb. Daar hadden we onze eigen Amsterdamse muzikanten die - als overal - de indruk konden wekken uniek en wereldomvattend te zijn.


Nooit te oud om te leren kreeg evodammer dit lied van Rotterdamse Riet toegestuurd.
Opdat het vanaf nu voor ge-interesseerden - ook als bladmuziek - op internet te vinden is.

Maar ook omdat alleen al de titel hem erg aanspreekt.
Luister en kijkt u zelf. Je wordt van zulks levenslied toch ook een soort van blij.


link naar Youtube-video
Youtube Hij Was Zo'n Fijne Knul



HIJ WAS ZO’N FIJNE KNUL
Rotterdamse Riet 1962
 
(Intro: Instrumentaal + Harinkie, rolmopsie, spierinkie, bokkumkie….....)

 
Refrein:
Hij was ’n fijne knul

en hij maakte altijd flauwe kul.
In die mooie lentetijd,
had ik ‘m maar nou ben ik ‘m kwijt.
Hij zwoer me eeuwig trouw,
maar gaat steeds met een ander op sjouw.
Z’n ogen die krab ik ‘m, als ik ‘m zie,
uit zijn lelijke visele ….....
Harinkie, rolmopsie, spierinkie..............



Couplet 1:

Op ‘n hoek van een stille straat,
hield hij mij aan de praat.
Hij vond me zo leuk en zo´n aardige meid,
ik weet niet wat hij nog meer heb gezeid.
En hij vroeg me mee te gaan,
tabak halen in de laan.
Dat was het begin van m´n ongeluk,
geraakte geheel van m´n stuk.
Hij vroeg toen: “Ga je mee!”
En ik zei er natuurlijk geen ........
Harinkie, rolmopsie, spierenkie, bokkumkie..............


Refrein:
Hij was ’n fijne knul
en hij maakte altijd flauwe kul.
In die mooie lentetijd,
had ik ‘m maar nou ben ik ‘m kwijt.
Hij zwoer me eeuwig trouw,
maar gaat steeds met een ander op sjouw.
Z’n ogen die krab ik ‘m, als ik ‘m zie,
uit zijn lelijke visele …......
Harinkie, rolmopsie, spierinkie........

 
Couplet 2:

Eenmaal in de week heel fijn,
naar ’t cinemapalestein.
Daar zaten wij samen hand in hand,
heel rustig aan de linkerkant.
En de lichtjes gingen uit
en hij zoende me op m’n snuit.
De mensen die keken mij allemaal aan,
Maar ‘k liet ‘m toch stilletjes begaan.
‘k Werd zo rood, als een kroot
en ik schaamde me hartstikke …..........
Harinkie, rolmopsie, spierenkie, bokkumkie.............

Refrein:
Instrumentaal intermezzo (4 regels)

Hij zwoer me eeuwig trouw,
maar gaat steeds met een ander op sjouw.
Z’n ogen die krab ik ‘m, als ik ‘m zie,
uit zijn lelijke viselemie…………………





deze bladmuziek is ook
in andere toonsoorten / varianten
opvraagbaar