vrijdag 13 mei 2016

EdamVolendam: Het Laatste Stukje Groen

Toen ik vanmiddag ergens halverwege de Dijkgraaf Poschlaan om me heen keek
drong het tot me door dat dit punt misschien wel het laatste plekje is waar je om je heen kunt kijken
en het gevoel kunt krijgen nog in een groene oase te staan.

klik op een afbeelding voor een vergroting
 Dat zal niet lang meer duren. Er komt een ontsluitingsweg. De druk op de Julianaweg en de Dijkgraaf Poschlaan wordt 'onhoudbaar'. De rotonde bij de Zeddeweg en de stoplichten bij de Singelweg "kunnen het bijna niet meer aan'. Omdat de jongens&meisjes in al die autootjes 5 minuten eerder thuis moeten zijn en vooral niet ('s morgens een uurtje en 's middags een half uurtje) op een te drukke weg willen rijden of zelfs even in een file moeten staan. (meest veroorzaakt door de altijd onvermijdelijke stoplichten)  Overigens: 22 van de 24 uur pr dag kun je bij ons in het dorp gewoon midden op de weg lopen omdat er nauwelijks verkeer is.

NB. Als we die achterlijke gewoonte om tussen de middag naar huis te moeten om 'de warme prak'
zouden afschaffen zou dat ook nog eens vele vele 1000-en verkeersbeweging (en de daarbij behorende overlast / schade / gevaar) schelen. Maar ach: dat zou wel héél modern zijn.


Toen de troosteloze nieuwbouwwijken - in de uithoeken van de gemeente - in de jaren '90 en 2000 werden neergezet was het onderwerp infrastructuur en verbindingen nog geen echt issue. Dat kwam later wel. De voorgenomen noordelijke ontsluitingsweg ging niet door.  (hoewel daar nu toch weer aan gemorreld wordt: http://www.groot-waterland.nl/2016/05/13/toezegging-dat-ontsluitingsweg-in-edam-er-niet-zou-komen/ Er zou een nieuwe ontsluitingsweg moeten komen maar die liep vertraging op. Ondertussen bouw(d)en we  - vorige eeuwsche ideeën en uitgansgspunten volgend - gewoon door.


Nu is het wachten op vernielen van eeuwenoud weidegebied - het kappen van de bomen - het dempen van sloten en het ecomeertje - de vernieling van het ecoparkje - nieuwe knelpunten op de Zuidpolderlaan en de Dijkgraaf de Ruiterlaan en de nieuwe bebouwing die nieuwe wegen nu eenmaal onvermijdelijk met zich meebrengt. Alles moet vol. De resterende ruimte moet wijken voor het gemak van de automobilist. De Heilige Koe en haar baas houden voorrang.

De ideeën over files en het ontstaan ervan blijven ook hier achter bij de werkelijkheid:
hoe meer asfalt - hoe meer files. De vraag waarom we in Nederland allemaal op hetzelfde moment op dezelfde plek willen rijden of wat er mis is met fietsen of openbaar vervoer
wordt liever niet be-antwoord.

Een nieuwe ontsluitingsweg  - want maar blijven bouwen-bouwen-bouwen - zal betekenen dat er meer files ontstaan op de N244 en de n247. Hoeveel rijstroken je de weg ook maakt - hoeveel rotondes je ook aanlegt: op enig moment kant het er gewoon niet meer in. En niet meer uit.

klik op een afbeelding voor een vergroting
EdamVolendam moet vol. We moeten 'groot' worden. Groot = goed !
Asfalt en beton. En we noemen het: vooruitgang.



We moeten blijven bouwen-bouwen-bouwen. Er is volgens de 'kenners' woningnood ?!

Woningnood ? Dat is een zorgvuldig geculitveerde fabel. Ziet u mensen in kartonnen dozen wonen ? Wachtlijsten ?  Daar wordt mee gedreigd. Daar wordt over gelogen. Maak ze maar eens openbaar. Kunt u schrikken. We krimpen als een gek (landelijk ruim meer dan gemiddeld). We bouwen nu al voor mensen van buiten de gemeente. (zie ook de plannen voor de Stadsregio Amsterdam.)

De vorige en de huidige wethouder durven en mogen het tegenwoordig ook hardop zeggen:
"We bouwen niet om in te wonen maar om de bouwbedrijven het hoofd boven water te houden."
(De huidige wethouder heeft het zelfs exclusief over 'Folledamse' bouwbedrijven.)

Als u sociale huur-woningen bedoelt zou het nog een ander verhaal zijn.
Maar sociale woningbouw - daar doen we in EdamVolendam niet aan.

Kortom: woningnood ? Er is onder onze beleidsmakers bij gebrek aan visie en intellect
een heleboel geestelijke nood ! Als je hen hun gang laat gaan zijn we over 25 jaar
een buitenwijk van Groot-Amsterdam












Waarom moeten onze kinderen allemaal 'een uissie-op-nieuw' bij paps&mams om de hoek
terwijl er een of enkele kilometers verderop nog ruimschoots ruimte is en woningen zijn ?
Overigens staan in onze eigen gemeente nu al vele 100-en woningen/woonruimtes (geschat rond de 1000) vaak lange tijd leeg. EdamVolendam kent een on-evenredig groot quotum 1-persoons-huishoudens. (oorzaak o.a. vergrijzing). Maar om daarop het begrip woningnood toe te passen ?

klik op een afbeelding voor een vergroting










De enigen die er blij van worden zijn de vastgoedjongens - de bouwbedrijven (met euro-tekens in de nietsontziende oogjes) en natuurlijk de automobilisten. (van al die soorten hebben we in ons dorp meer dan genoeg) Over politici die in dezen bijna crimineel cliëntisme bedrijven aan de vastgoed-maffia en de bouw-cowboys zullen we het maar even niet hebben. Geld = God.

 Ja maar er zijn zoveel bedrijven. Die moeten erdoor kunnen met hun vrachtwagens. Tijd = Geld.
Tuurlijk niet gekkie ! Die bedrijven hadden allang uit het centrum / uit het dorp weg moeten zijn.
3 km verderop staan bedrijventerreinen verpieterend leeg.

Wanneer komen er eindelijk politici die het benul hebben dat het een keer genoeg is ?
Dat zulkse 'vooruitgang' juist achter-uitgang is ? Dat het vol is. Dat dat idee van 'geld moeten verdienen' aan het verkopen van gemeentelijke grond en de verstedelijking qua sociale en maatschappelijke gevolgen ervan ons handenvol geld gaat kosten ?  Dat groen - open ruimte en natuur veels te waardevol is om er wéér asfalt en beton in te pleuren.

We moeten straks allemaal in de auto (gelukkig genoeg asfalt) 5 km rijden
om nog een stukje landelijk groen te vinden.

Gelukkig hebben we dan de foto's nog.

F.J. Seeboldt
EdamVolendam


zie ook: http://evodammer.blogspot.nl/2015/08/5-minuten-en-een-pot-met-klater-goud_24.html

http://evodammer.blogspot.nl/2013/01/asfaltfetisjisme.html