vrijdag 22 april 2016

Kikkervisjes 2

Vorige week vroeg ik of er iemand een plek in de omgeving van Edam weet
waar ik kikkerdril zou kunnen vinden.

Sindsdien staat er een pot met kikkervisjes op tafel.
En ik kan u zeggen dat dat grote vreugde schenkt.
Je blijft kijken. Een prachtig gezicht dat gekrioel en gedoe.
En hoe snel ze groeien.

klik op een afbeelding voor een vergroting
Wat eten die beestjes ?
Eerst hun eigen eierschaal (de dril) daarna alg dat ze afschrapen van bodem/steen/glas/plantenblad
daarna hun eigen staart ( dat heet auto-kanibalisme / heel zuinig en heel voedzaam) en vervolgens gaan ze op vlees over in de vorm van vliegjes en watervlooien en zulks (Of eten elkaar op.)

Oi. Heb ik dat in huis ?

Gelukkig kwam het antwoord op mijn vraag snel.
Een klein stukje brood of een kattenbrokje in het water.
Een stukje komkommerschil of fruit.
Daar gaan ze lekker met z'n allen
aan liggen lebberen. Gezellig en voedzaam.

Te weinig eten is niet goed.
Teveel eten is niet goed (wordt het water troebel van)

De dril in de vijver buiten doet het maar langzaam. Het is nog te koud.
De kikkers-in-spé binnen-op-tafel-onder-de-lamp gaan veel sneller.

En ik schijn nu al last te hebben van overbevolking.
Teveel kikkervisjes bij elkaar hebben
teveel voedsel en zuurstof nodig.

Dat wordt dus weer een blog met de vraag
of iemand nog zo'n kuuks aquarium-lucht-pompje
met van die gezellig bruis-belletjes te leen heeft.

Ik hoop eigenlijk dat het nu eindelijk eens
echt voorjaar wordt. Dan kunnen ze
- als ze uit-gekikkerd zijn - naar buiten.
Dan houdt onze kikker-gast-ouder-zorg op.

Nog even en ze krijgen pootjes.
Dan valt hun staart eraf.
Transformatie heet dat.

Lijkt me wel wat.
Dat je 's morgens wakker wordt en opeens vleugels hebt
en kunt vliegen of onder water adem kunt halen.

Hoewel. Ik weet ook dat van de 100 kikkervisjes
een slechts één of twee het halen om ook echt kikker te worden.

klik op een afbeelding
voor een vergroting

Het schijnt dat ik
als embriootje
in de buik van mijn moeder
ook een weekje
een soort van
kikkervisje
ben geweest.

Met mij is het dus
toch nog
goedgekomen.






meer weten ?
http://www.waterwereld.nu/kikkervisjes.php

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl