dinsdag 29 december 2015

Verbod Plastic Tasjes Probleem Voor EdamVolendamSchoon ?

Per 1 januari 2016 moeten we gaan betalen voor de plastic tasjes die we in de winkel krijgen.
Een Europees besluit (7 jaar over gepraat !). Een goed besluit. Al is het nog slechts een beginnetje
van de oplossing van een giga-probleem dat we als mensheid
de afgelopen 50 jaar hebben veroorzaakt.

Voor de goede orde; in heel veel landen van de wereld is dit jaren geleden
(met wisselend succes van Canada tot Nigeria tot Bangladesh) al ingevoerd.

http://plastictasvrij.nl/feiten.html

https://nl.wikipedia.org/wiki/Boodschappentas

 
 
Minder plastic tasjes.
Dure plastic tasjes.
Betekent dat
dat ik straks
een probleem krijg ?

Nu doe ik
het zwerfvuil dat ik vind
in een plastic tasje dat ik vind.
Zwerfvuil-in-zwerfvuil.

Een vuilniszak kost geld
en is ook (té) groot en onpraktisch.
Hoe voller hoe zwaarder
en hij wappert alle kanten uit bij winderig weer.
Een vuilniszak is van zichzelf ook weer extra afval.

Zo'n tasje draagt gemakkelijker
(want klein&licht) en past in de emmer.
Het legen in de openbare afvalbakken
van zo'n tasje (u denkt toch niet dat ik al uw troep mee naar huis neem ?!)  is ook gemakkelijker.

Er liggen er meestal genoeg op straat - in het openbaar groen en in het water
dus ze benne niet duur en meerdere malen herbruikbaar. Ik ben er zuinig op.
Ik heb in mijn karretje altijd een voorraadje.

Straks worden plastic tasjes zeldzaam
Moet ik ze dan zelf gaan kopen ?
Of toch aan de vuilniszak ?

klik op een afbeelding
voor een vergroting












't Zal wel meevallen.
Komt tijd - komt raad.
Veel van die plastic tasjes
zijn al betaalde exemplaren.
Want reclame en in de prijs inbegrepen.
U betaalt ze via-via al zelf.

De producent verzint er wel wat op.
De consument zal er niet veel om geven.
De plastic-tasjes-weggooier ook niet.

Die ondingen blijven nog wel even onderdeel van het (vervuilde) straatbeeld.

Nog maar eens beter nadenken over dat statie-geld-verhaal.
Of een totaalverbod.

edamvolendamschoon@telfort.nl