woensdag 4 november 2015

Oma's Anti-Graffiti

We kennen allemaal wel de boekjes en de rubriekjes in media die vertellen hoe onze oma's en onze moeders vroeger praktische problemen oplosten met huismiddeltjes en handigheidjes.

Zelfs in geval het verwijderen van graffiti kunnen we nog van ze leren.
Denk ik. Hoop ik. Zal moeten blijken.

Tot nu toe gebruikte ik nogal agressieve hulpmiddelen om - hoe-dan-ook - graffiti te verwijderen:
glaskrabber - schuurpapier - staalwol - schuursponsjes - schuurmiddelen - terpentine - wasbenzine - spiritus - thinner. Vastberadenheid en een maniakale tomeloze inzet. Linksom of rechtsom doet graffiti uiteindelijk verdwijnen.

Vandaag heb ik deze graffiti (voor-)behandeld
met een middeltje dat onze oma en onze moeder
ook al veelvuldig gebruikten.

Het was een tip van een vakman. Een huisschilder
Hij vertelde dat er 'loog' in dit ouderwetse huismiddeltje zit.
Dat is een bijtend (lees; afbijtend) goedje.
Altijd goed om te ontvetten - tegen hardnekkige vlekken
duurzaam en toch niet duur.

"Een paar dagen laten inwerken en dan blaas je het er zó vanaf" was het advies van deze verf-professional
die ook nog een hele verhandeling hield over chemische reacties - basen -zuren - koolstoffen - koolhydraten - kaliumhydroxide en nog veel meer vak-technische info
die mij eerlijk gezegd
ontging.



Proberen kan altijd.

Maar over welk spul heb je het dan ?

Over een al 150 jaar oud middeltje.

De gebruiksaanwijzing
en waarschuwing op de pot
beloven veel 'goeds'.


Je mag het
niet onverdund gebruiken
moet
bij inslikken
of als het
in je ogen komt
direct naar de dokter
én...........je moet het niet onverdund 
op geverfde oppervlakten smeren
want dat is slecht voor de verf.
(Pittig spul even-zo-goed.)

"Onverdund op verf smeren
is slecht voor verf".
Als ik dat wel doe is het misschien wel
ideaal als je graffiti wilt verwijderen.


En we noemen het: groene zeep.

Ik kreeg ook nog de suggestie
om te gaan werken met koffieprut
Dat zou een hele fijne schurende werking hebben.

Ga ik ook nog uitproberen.

Oja. En soja-olie. Want die zou basisch zijn
en veel onverzadigde vetzuren bevatten dus als
biologisch-afbreekbare beschermlaag langer houden.

Graffiti verwijderen ?
Oma weet raad.

Ik ben benieuwd.

edamvolendamschoon@telfort.nl