dinsdag 23 juni 2015

Broddellapje

klik op een afbeelding
voor een vergroting
Vorige week vroegen we
namens de Breiers-Aan-De-Fusie uit EdamVolendam (hoewel dat Volendamse aandeel alsnog nihil is)
in een artikel in de krant om wol.

Dat leverde een aantal tasjes en tassen
en een hele grote doos knotten&bollen
in allerlei kleuren op.

Gisteren kwam een mee-breister aan de deur
om de eerste werkjes te brengen en wol op te halen. 
Ze bleek zichtbaar opgelucht toen bleek dat ik het was
die de wolvoorraad beheert. Als levenspartner van een goed-bekend-staande Edamse en als bekend gezicht op straat (en zonder strafblad of onderwerp van het roddel-circuit) was haar geruststelling over de herkenning
('goed volk') groot.

Ze had zich van alles in het hoofd gehaald
over 'breiende mannen'. Wat voor een enge man
had ze dan verwacht ? Gelukkig 'viel het dus mee'.
opzetten moet je niet te strak doen
(Met alle liefde voor mijn homo-sexe-genoten:
Ik ben lesbisch want ik val op vrouwen.)

Wist u overigens dat het breien van kleding
(en boeten van netten) een mannenuitvinding is
en van oorsprong door vooral door mannen toegepast ?!)

Zullen we het samenvatten met;
breien is van- en voor iedereen ?!

Les 1 bij het breien is het opzetten.
Gelukkig is er dan een you-tube-filmpje
met een lieve brei-miep die het geduldig uitlegt.
(Wel jammer dat ze linkshandig is
en ik dat pas na 7x mislukken doorkreeg)

Na 10 x opzetten en weer uithalen
denk ik dat ik les 1 heb verwerkt.
Ik kan opzetten.

Les 2 is het recht-toe-recht-aan insteken/omslaan/doorhalen&af laten glijden.

Dan blijkt dat breien een vaardigheid is
die er gemakkelijk uitziet maar het niet is
en dat je er beter vroeg mee kunt beginnen i.p.v. na je pensionering.

Maar na 10 x een pennetje opzetten (en 9 keer uithalen) denk ik het te snappen.
(ik moet nog wel steeds tegen mezelf praten en tellen - Gaat dat over ? )


Kortom:
mijn eerste broddel-lapje is een feit.

Wat wel gek is
is dat ik met 10 steken begon
en er gaandeweg
11 - 12 -13 - 14 en zelfs 15 kreeg.
Weet u wat ik fout doe ?






De ervaren breister v/m
ziet meteen dat ik af&toe
een steekje mis of toevoeg.
Maar dat mag. Toch ?
Van dat is breien net als het echte leven:
you win some - you lose some.

Ik kan u vertellen:
ik vind het leuk.

Het is de focus - het ritme en
het feit dat je het ziet groeien.
Je wordt er rustig van.
(iets dat in mijn geval nooit weg is)

Zo gaandeweg de dag
doe ik f&toe een paar pennetjes
en verheug mij over de bezigheid


klik op een afbeelding
voor een vergroting
Maar ook-en-vooral over het resultaat.
(Man hè - altijd maar willen scoren)
't Zal toch niet verslavend zijn ?

Volgens de instructies 'moeten' we
lappen breien van 50 steken en een meter lang.
die dan later aan elkaar gemaakt worden
en in bonte kleurencombinaties om de boom gehangen.

50 steken ?
Ja - doei ! Ik ben al blij als ik hier een meter aan brei.
Doe mij maar een heel klein en dun boompje.

Ook broddellapjes mogen aan de boom
want het gaat niet om de kwaliteit.

Het gaat om het gevoel.
En dat  - maar laat ik de pen niet prijzen
voor de laatste steek niet is gevallen - is er.

Doet u mee ?
Heeft u nog wol ?

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl   0299 - 36 19 20



vorige publiaties: