maandag 18 mei 2015

De Laatste

Een week of twee geleden mocht ik u verhalen over het feit dat evodammer
in een opruim-aanval was beland.

Ik kan u melden dat deze nog steeds - in alle hevigheid - woedt.

Zo vond ik
- zomaar in een doos -
deze girobetaalkaart.

Antiek.
Een gevalletje:
'Weet-Je-Nog-Wel-Oudje'
Dat waren nog eens tijden.

Dat je een pen én een pasje
én een handtekening
nodig had
en gever en ontvanger
er een hoop werk aan hadden
om te kunnen betalen
c.q. te worden betaald.

Hoe anders is dat nu.
Je stopt je pasje in een apparaat
drukt op wat toetsen - en klaar !

De jeugd weet niet beter en betaalt per mobieltje.

Maar ook de nieuwste ontwikkelingen op het punt van financiële transacties
zullen weer oude worden.
Hoe zal dat zijn over 10 jaar ?
Moeten we dan sowieso nog betalen ?

Wat ik wel mooi vind is
dat deze giro-betaalkaart ook een emancipatoir accentje heeft:
mevrouw evodammer werd aangeschreven
als 'mevrouw evodammer + meisjesnaam'

Dat ouderwetsche afrekenen.......
daar zou ik heimwee naar kunnen hebben.
Naar de tijd dat vrouwen als verlengstuk c.q. aanhangsel
van hun echtgenoot werden omschreven niet.



't Komt - hoe we er ook voor betalen -
vast wel weer goed met deze wereld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Betaalcheque