maandag 13 april 2015

Gemeentelijke Vijver Ter Adoptie Aangeboden


Vervuiling in de Oudezijds Achterburgwal, ca. 1959
foto Archief Dienst Ruimtelijke Ordening |
Bij een rondje zoeken op internet liep ik tegen deze foto aan.

Als ex-Amsterdammer
heb ik dit niet in mijn geheugen
maar weet ik wel van grachten
en De Amstel en slootjes in de buitengebieden
waar altijd dingen in ronddreven.

En misschien gooide ik
ook wel eens wat in het water.

Zo ging dat 50 jaar geleden.
Nu weten we beter.

 
klik op een afbeelding
voor een vergroting
Evodammer woont nu al weer
tot groot genoegen
meer dan 40 jaar in ons
keurige EdamVolendam.
 
Dit is wat ik uit
onze 'Eendenvijver'
aan troep-in-het-water kon vissen.
 
De hamvraag is: hoe krijg je het
voor elkaar om 6 lege pakken chocolademelk
en 5 toetjes-verpakkingen
schijnbaar doelbewust
in onze eendenvijver te flikkeren zonder
er een raar gevoel van in je onderbuik te krijgen ?

 
Ik denk aan medemensen
die nog erg jong zijn
maar nú al
50 jaar achterlopen
op de rest van de beschaving.
 
Ik denk aan ouders die hen zouden moeten opvoeden
 
Ik denk aan een gemeente die één keer per week
dit soort 'hotspots' zou kunnen schoonmaken.
 
 
 
Of aan een medebewoner die met enige regelmaat dit stukje EdamVolendam
schepnet&vuilgrijptang-gewijs adopteert en er eer in schept
om elke overeenkomst met de Oudezijds Achterburgwal Amsterdam 1959
naar het verleden te verwijzen.