vrijdag 7 november 2014

Mijn Eerste WOB-je

evodammer heeft vandaag zijn eerste WOBje gedaan.

Het klinkt alsof het over een baby gaat die het eerste stapje doet
het eerste woordje spreekt of de eerste 'dikke bah' in het potje deed.

Eigenlijk is die vergelijking niet eens zó slecht.  evodammer is op het
punt van politiek en omgaan met de overheid nog aan het peuteren.
Maar een goede leerling.

Een WOB-verzoek is een verzoek aan de
(lokale / regionale / landelijke) overheid om informatie. Die moeten ze geven als je daar om vraagt.

Natuurlijk klinkt het gemakkelijker dan het is
maar het is in het kader van de Wet op het Openbaar Bestuur een van de instrumenten om erachter te komen waar ze - in dit geval op Fort Stadskantoor - mee bezig zijn.



Garantie-tot-op-de-hoek
en
resultaten-uit-het-verleden-geven-geen-garantie-voor-in-de-toekomst

Maar toch.








Ik had geen idee hoe het aan te pakken, maar
gelukkig ben ik gezegend met mensen in mijn omgeving die veel ervaring hebben met dit soort zaken en mij graag
(en gratis !) adviseren. Waar vind je dat nog ?

Ik kreeg ook onderstaande links die veel duidelijk maakten.


Iets zegt mij de het onderwerp van mijn WOB-verzoek in de aankomende tijd actueel wordt.
Ik houd u op de hoogte.

Mocht u zich vervelen - interesse in een bepaald onderwerp hebben of het gewoon eens willen proberen dan wens ik u veel WOB-plezier.



http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/kwaliteit-en-integriteit-overheidsinstanties/vraag-en-antwoord/wat-is-de-wet-openbaarheid-van-bestuur-wob.html

http://www.judex.nl/rechtsgebied/overheid_%26_burger/overheid-%26-informatie/artikelen/747/hoe-moet-ik-een-verzoek-om-informatie-(wob-verzoek)-indienen_-.htm

http://www.woberator.nl/wobverzoek.html




 
 
 
 
 

Uitbreiding industrieterrein Oosthuizerweg

Door Redactie Waterland - 6-8-2014, 16:06 (Update 6-8-2014, 16:06)
EDAM/VOLENDAM - De fusie met de gemeente Zeevang is nog niet afgerond, toch wil de gemeente Edam/Volendam al kijken of het industrieterrein Oosthuizerweg bij Edam kan worden uitgebreid met vijf à zes hectare.
Dit industrieterrein grenst aan de fusiegemeente Zeevang.
Ondernemers uit Edam en Volendam ontvingen deze maand een brief en vragenlijst van de gemeente. De gemeente wil zo een actueel beeld krijgen van de wensen en behoeftes van lokale ondernemers.
Verplicht
De gemeente is verplicht deze inventarisatie te doen. Het Rijk vindt dat gemeentes hun grond optimaal moeten benutten en dat alleen mag worden gebouwd als daar ook in de toekomst behoefte aan is.
De ondernemers worden enigszins onder druk gezet aan de enquête mee te werken. Ondernemers worden dringend verzocht mee te werken. Ook staat er onder meer dat deze uitbreiding van het industrieterrein ’wellicht de laatste mogelijkheid is om in aanmerking te komen voor een nieuw perceel industriegrond binnen onze gemeente’.