maandag 15 september 2014

En Het Was Gezellig


Gisteren kon ik schrijven dat we vandaag gezelligheid op het Europaplein in Volendam gingen beleven. Spontaan. Er zijn.

Vanmiddag zat ik er. Als beloofd.
Prachtig weer. Koffie&thee en koek.

Er kwam een aantal
leuke mensen langs
klik op een afbeelding
voor een vergroting
dus er was genoeg te bekletsen
en de koffie en thee gingen op.

Ik heb op deze 'hotspot' (die ook nog eens
zo in het brandpunt van de discussie staat)
'Mooi Volendam' gespeeld en gezongen.
Op zich ook wel weer
een heel aparte ervaring.

De filmploeg van L.O.V.E. was present
want had verwacht dat er toch wel
100-en zoniet 1000-en mensen zouden zijn.
Dat dan weer (nog) niet.

Die waren er wel maar voornamelijk
onderweg naar supermarkt of Dijk.
Ons dorpshart is tot nu toe slechts
een wat breed-uitgevallen doorgangsroute.

Zonde.
Het is een bewezen feit dat het mogelijk is spontane en gezellige dingen te doen
op een zondagmiddag in het centrum van Volendam.
Het Europaplein: The Place To Be !

Het is aan de politiek dit toch nog wel lege en ongezellige dorpshart zo snel mogelijk beter in te richten - ondernemers de ruimte te geven - betere verkeersmaatregelen te nemen (auto's en vooral motoren weren) en zelf het goede voorbeeld te geven als het gaat
om dit soort burger-participatie. Ideeën genoeg. Maak er wat van !

“Zondagmiddag naar het Europaplein” moet synoniem worden
voor het échte dorpshart-gevoel.

Het gevoel had ik wel. Maar als dorps-hart moet het allemaal nog groeien.

Volgende week zondag weer ?



https://www.facebook.com/GroenLinksEdamVolendam

Klik op een afbeelding voor een vergroting:


 Misschien een volgende keer
wat opvallender te werk gaan.

Ik (en met mij nog een stuk of 10 mensen)
weet zeker dat we er waren.



comment:
Nou het was heel gezellig op het Europaplein vanmiddag… Wat geparkeerde motoren, wat motorrijders en ja er stonden ook wat mensen voor het kruidvat te wachten op mensen die binnen waren. Lijkt erop dat het een strakke organisatie was die er na 15 minuten weer mee is opgehouden. Als je dingen wilt bereiken zul je meer energie ergens in moeten steken dan alleen een beetje hier schrijven en ergens langs lopen….


 comment:
Weinig volk gezien Fred
oftewel helemaal niemand. Ook jou niet .






J. Schilder - Volendam:

Een wedstrijd uitschrijven waarbij de winnaar bijvoorbeeld
2500 euro (of een ander bedrag) krijgt. Deze wedstrijd moet dan vrij breed uitschreven worden waarbij diverse partijen worden gepusht om mee te doen. Bijvoorbeeld de klagers op fora,
ontwerp- bureaus uit de omgeving, scholen waarbij bijvoorbeeld alle 3de of 4de jaars in klasverband kunnen meedoen via een bepaalde les, de ondernemers, omwonenden en de gewone burgers. Veel ruchtbaarheid eraan geven om social media, Nivo, Streekblad, LOVE en meer.
 
Voor de wedstrijd niet te veel restricties meegeven, maar meer advies van reken erop dat het economisch verantwoord moet zijn, dat de buren er mee kunnen leven, de markt een (andere?) plaats moet krijgen enz. Ook uitleggen dat er het plan niet perse financieel hoeft te worden onderbouwd, maar aangeven dat als het echt leuk is, er later met de wethouder wordt gekeken of het financieel haalbaar is. Dit plan kan dan ook nog op details worden aangepast om het aan alle eisen en wetten te laten voldoen, zoals brandvoorschriften, wettelijke bereikbaarheid enz.
 
De gemeente maakt eventueel in samenspraak met de commissie van winkeliers en omwonende een keuze uit 5 plannen welke uniform worden uitgewerkt door of studenten of een ontwerp bureau. Deze worden dan door de gemeente onderbouwd met cijfers en door de mensen zelf gepresenteerd op bijvoorbeeld de LOVE en in de Nivo waar ze het ook mogen motiveren
 
De ideeën moeten blijven leven en in de picture blijven! We hebben volgend jaar weer verkiezingen en mensen kunnen bij de verkiezingen een keuze maken welk van de 5 ideeën er door de bevolking wordt gedragen en deze dan volgend jaar winter uitvoeren.

 

Het mooie van dit plan is dat IEDEREEN dus een plan zou kunnen inleveren. Vanaf het moment dat dat officieel is, dan denk ik dat het veel meer zin heeft om het plein in de publiciteit te zetten. Des te meer omdat vanaf dat moment dingen gaan leven. Dan niet als paar-persoons gezelschap maar door "flink uit te pakken” en ook echt mensen te trekken. Pas als er spektakel is zal je de volle aandacht krijgen. Heb ik ook wel wat ideeën over hoe dat makkelijk kan worden gerealiseerd, Met speakers corner, zoals in Londen Hyde park, waar je gekke praat mag verkopen 2-3 uur lang, akoestische muziek sessies organiseren, jam- sessies, nodig een singer-song-writer uit die ter plekke een lied moet maken, een gedichten schrijver, een beroepstekenaar, een set (speed) schilders enz. Vanuit een partij (gesponsord? ) wat doeken ophangen en mensen laten schilderen onder toeziend oog van een schilder, nou genoeg dingen waar ik nu onder het schrijven bij op kom. Dan krijg je exposure en zullen mensen blijven hangen en juist dat is wat je nodig hebt.

Eenzame actie zijn grappig maar niet effectief.