woensdag 20 augustus 2014

Mooi Volendam Met Een Giga-Cruiseschip Als Horizon


In de media deze week - terugkerend - commotie over de giga-cruise-schepen
die de haven van Volendam degraderen tot een naar diesel&poep stinkende vijver
dag&nacht geluidsoverlast geven en met (dag-) toeristen waar slecht een enkeling
een grijpstuiver aan lijkt te verdienen. Commercie op kosten van de gemeenschap.

De aanleiding:

Ed Guyt
een prachtige foto van Ed Guyt
van de haven van Volendam
met-zonder uitzicht op "De Zuiderzee".

De haven is verleden
De boot-monsters het heden
De regenboog de toekomst ?

Al sinds jaar&dag
liggen er
in het toeristenseizoen
gigantische cruise-schepen 
(tot 130 meter lang
en 3 verdiepingen hoog) aangemeerd aan
de buitenkant van de haven.

Het uitzicht bedervend.
De sfeer verpestend.
Het milieu vervuilend.
Overlastgevend.

Het argument zou zijn dat het goed is voor het toerisme (lees: inkomsten dijk-ondernemers)
maar daar zijn de meningen zeer over verdeeld. De ene ondernemer heeft het over kijken-kijken-niet-kopen-toeristen - de ander over een bedrag van gemiddeld enkele tientjes per aangevoerde toerist (eten/drinken/souvenirtje). Een paar ondernemers maken grotere omzetten door deze slagschepen
op contractbasis te bevoorraden.

Andere toeristen komen omdat Volendam zo mooi is. Maar met zo'n uitzicht
besluit je al snel dat dit je eerste en tevens laatste bezoek aan Volendam zal zijn.

Er wordt liggeld en toeristenbelasting betaald
wat neerkomt op een gemiddeld bedrag(je) tussen de €150 en € 200 per keer per schip
en - natte vinger - € 20.000,- per jaar. Peanuts dus.

Over de kosten voor de gemeenschap - die de inkomsten vele malen overtreffen - wordt gezwegen.
Over de overlast en alle negatieve (financiële) effecten mag niets gezegd worden.

Er zijn in het verleden vragen gesteld door GroenLinks E-V
http://edam-volendam.groenlinks.nl/node/99587

Het is een dossier
dat maar voortsleept
omdat hier koopman en dominee
het niet eens kunnen worden.

 Een verschijnsel dat zich overigens ook in andere
Zuiderzee-stadjes/steden voordoet.

Een goed onderzoek
en een representatieve rondvraag
(enquete/petitie/info-avond)
onder de inwoners heeft nooit plaatsgevonden.

Lokale politieke partijen branden er (belangenverstrengelend ?) hun vingers niet aan.
Initiatieven om het onderwerp breeduit te bespreken smoren in een boos stukje
in de krant of een gelaten-mopperende dijkwandelaar.

Het lijkt mij een schone taak voor politieke partijen in EdamVolendam (die tot nu toe
héél stil bleven of niet verder kwamen dan het stellen van obligate vragen waarop
nog obligater antwoorden kwamen) om eens uit te zoeken
hoe dit onderwerp zich verhoudt tot de werkelijkheid.
Wat de feiten - opties - oplossingen - mogelijke compromissen zijn.


Ik denk dat we moeten beginnen met het stellen van de goede vragen
aan onze volksvertegenwoordigers.

Daarom zal ik onderstaand verzoek aan alle fracties van alle lokale politieke partijen sturen. Benieuwd als ik ben naar hun standpunt over dit onderwerp. (volgens hun verkiezingsbeloftes luisteren ze tegenwoordig erg goed naar elke burger)

Aan: de fracties van VVD - CDA - VD80 - PvdA - GL en LK
Betreft: verzoek om informatie

Beste,

In het beleidsprogramma 2014 - 2018 van uw partij is niets terug te vinden over het onderwerp
"onze mening over het toestaan van en de voorwaarden waaronder of juist het weren van te grote toeristsche rivier-cruise-schepen in de haven van Volendam".

Graag kom ik in contact met iemand van uw politieke partij die ons kan duiden
welke informatie over de specifieke situatie in EdamVolendam er al is aan rapporten
onderzoeken en beleidsnota's en welk standpunt uw partij in dezen over dit dossier heeft.

Als ons verzoek betekent dat er liever voor kiest om via uw eigen website/facebook-pagina of middels de reguliere lokale media deze informatie te geven is dat natuurlijk ook prima. Misschien heeft dat zelfs wel de voorkeur.

Dank en groet,

Op www.groot-waterland.nl vindt u een redelijk serieuze discussie
tussen aperte voor- en tegenstanders - twijfelaars en compromissenzoekers.
Aanbevolen. 

klik hier om dit te lezen:
http://www.groot-waterland.nl/2014/08/17/de-dijk-in-volendam-het-had-zon-mooi-plaatje-kunnen-zijn/#comment-85196

Wordt ongetwijfeld vervolgd.



Walstroom: http://noordholland.pvda.nl/2014/04/22/pvda-wil-groene-walstroom-in-binnenhavens

Wetgeving vuilwater voor schepen:
http://home.online.nl/annekevanschaik/Nieuwsflitsen/Vuilwatertank%20NIEUWE%20WET%20VAN%20KRACHT%20PER%201%20JANUARI%202009.htm

Aktie in de gemeente Waterland
http://www.schoutenenterprises.com/MarkerNieuws/2012/5399.htm

En voor de échte liefhebbers de discussie vanaf 2003
De onvolprezen zoekmachine van www.groot-waterland.nl (chapeau !) levert dit op:
http://www.groot-waterland.nl/?s=cruiseschepen

 
 
Reactie 2014 08 20 door M van Ingen
59
http://www.havenvisie.nl/sites/havenvisie.nl/files/algemeen/Onderzoeksrapport%20economische%20effecten%20Riviercruise-%20en%20motorchartervaart%20Noord-Holland%202012%20def.pdf
Uw blog is doorspekt met kreten en onjuistheden en de schrijver ervan zou zich moeten schamen bij zo slecht “informatie” verzamelen. Wat doen feiten er toe als je lekker kunt rond schreeuwen om stennis te maken. Waar blijven nu die onderbouwde argumenten ?


 

 
 
Wat zijn de geprognosticeerde inkomsten van deze passagierschepen aan de buitenhaven voor onze
gemeente in 2014? En wat waren de exacte inkomsten in 2013?
Antwoord:
Het tarief van het havengeld in Volendam wordt verhoogd met een percentage waarin het gebruik van

water-, stroom- en douchevoorziening is opgenomen, zie tekst onder opgenomen in voorstel.

De passagiersschepen, River cruiseschepen, betalen momenteel € 170,50 per afmeren en maken

geen gebruik van deze faciliteiten en dragen tevens zorg voor hun afval. Totaal hebben 246

passagiersschepen afgemeerd in 2013 met een totaal bedrag van € 41.943,- , waarbij aangegeven

dat de helft van dit aantal voor een dagdeel afmeert. Voor het volgende jaar wordt eenzelfde aantal

verwacht.