maandag 18 augustus 2014

Libertango

We zaten afgelopen zaterdag op de Waterdag in Edam.
Twee oudere - maar nog zo vieve en vrolijke - heren wat pielend op hun accordeon.


De een type: hoeperdepoep-zat-op-de-stoep (ik dus)
de andere in zwoele Argentijnse sferen. Dat kan botsen.

Maar hoe verschillend muzikanten ook kunnen zijn:
uiteindelijk is muziek een universele taal en verstonden
wij elkaar uitstekend.

Het betekent ook dat ik mijn klompendans-gevoel moet
transformeren naar de emotie en diepte van de echte
tango-beleving. Uit de maat en vanuit het hart spelen.
Een hele opgave voor zo'n drumband-type als ik.



Het lied 'Adios Nonino' ('Vaarwel (groot-)vader') kent u.
Wij kennen het stuk als "De Traan Van Maxima" maar het heet natuurlijk
Adios Nonino   > http://youtu.be/bJWD_789-OE


Dit stuk is mij nog een brug of ziljoen te ver maar we kwamen wel op de prachtige en beroemde melodie Libertango. Gebruikt in films - bij beroemde reclames en door alle muzikale grootheden
wel eens vertolkt.

Wikipedia:
Libertango is a composition by tango composer Ástor Piazzolla, recorded and published in 1974 in Milan. The title is a portmanteau merging "Libertad" (Spanish for liberty) and "Tango", symbolizing Piazzolla's break from Classical Tango to Tango Nuevo.[1]


hoor en kijk Libertango van pizzolla door
http://youtu.be/RUAPf_ccobc



edamvolendamdigitaal@xs4all.nl