donderdag 12 juni 2014

Folderdump: Oorzaak En Oplossingen

In de NiVo van deze week een stukje over folderdump waarbij je je afvraagt of er - behalve bladvulling - is nagedacht over oorzaak en oplossingen. Of je als lokale krant alleen maar de een mopper-spreekbuis bent of ook verdiepende en oplossende info moet geven.


Bron: De NiVo 2014 06 11

Een krantenbezorger had vorige week
zeker geen zin om zijn folders rond te bezorgen.

Daarom werden vier pakken met folders,
uit het zicht, achter bosjes gegooid in het park.

De bewoners van de flat Boelenspark konden de pakken met folders wel zien.

Later zijn ze door medewerkers van de afdeling Onderhoud en Beheer van de gemeente opgeruimd.

Lekker asociaal van deze bezorger.
Wèl het ventgeld opstrijken
en dan de folders dumpen.

Voor de ondernemers is het weggegooid geld.

In hoeverre dit artikel in De NiVo volledig is en de waarheid weergeeft weet ik niet
(ventgeld ? weggegooid geld voor de ondernemers ? achter de bosjes ?)
maar er zijn vragen bij te stellen.

Bewoners hebben de pakken zien liggen
en blijkbaar de gemeente gebeld
maar zelf niets ondernomen. Waarom niet ?

Op de pakketten staat een naam en adres en een
(moeilijk te vinden maar toch) code.
Het is een kwestie van de betreffende
verspreidingsorganisatie bellen / mailen
Die verspreidingsorganisaties
bieden hun excuus aan
- komen het weghalen
en spreken de bezorger er op aan.

Hoe correct
wilt u het hebben ?





De gevolgen van wat er nu gebeurde (of juist niet gebeurde)  zijn:
-  De bezorger flikt het volgende week weer
-  De zooi wordt door mensen van de gemeente opgeruimd. Die stuurt weer een autootje
   met twee medewerkers erheen. Tijd&energie (op onze kosten) die ze
   beter zouden kunnen benutten.
-  De bewoners zijn behalve boos ook inactief. Dat geeft geen goed gevoel. Da's géén participatie.
- De gemeente doet het werk dat burgers / verspreidingsorganisaties zouden kunnen/moeten doen.

edamvolendamschoon heeft hier veel ervaring mee.
Wij schrijven/bellen/mailen naar de verspreidingsorganisaties
als we folderdump vinden.

We hebben er zelfs een standaard brief/mail voor.
Melden wordt overigens door de verspreidingsorganisaties
altijd zeer op prijs gesteld.
Het probleem wordt altijd snel en goed opgelost.
(tot en met een tevredenheids-onderzoek-telefoontje achteraf toe).

Als de gemeente dan toch in actie moet komen is het
misschien een ideetje voor ons BOA's.
Niet zelf de troep opruimen maar het probleem écht oplossen
door oorzaak en oplossingen te zoeken.
Zouden ze 'folderdump' in hun takenpakket op kunnen nemen ?
Als wij het als vrijwilligers kunnen kunnen zij het zeker ook.




Het beste van dit resultaat is wel dat je als actieve burger
je eigen leefomgeving op orde houdt en
het gevoel hebt zo'n bezorger te kunnen heropvoeden.
Als ze weten dat ze er niet mee wegkomen scheelt dat
een volgende keer enorm.



Wat ik mis bij onze gemeente is de houding van: "hè klagende burger, we zijn Gekke Gerritje niet. Wat heeft u zélf al ondernomen om het op te ruimen en te melden bij de veroorzaker ?"


Wel jammer dat pakken die in het water (dat worden blokken papier-maché met plastic erin) of in de papiercontainer
worden gedumpt niet of onherkenbaar worden teruggevonden.
Daar moeten we nog iets op verzinnen.

Als we allemaal zo wijs zouden zijn om een NEE-NEE sticker op
onze brievenbus te plakken was het hele probleem opgelost.


Maar dan vinden 'bewoners' wel weer iets anders
om bij de gemeente over te klagen.























 
klik op een afbeelding voor een vergroting













ttp://evodammer.blogspot.nl/2012/01/folderdump.html

http://evodammer.blogspot.nl/2011/10/folderdump-tase.html

http://evodammer.blogspot.nl/2013/05/papier-mache.html

http://evodammer.blogspot.nl/2014/03/blog-post.html