maandag 12 mei 2014

Maandag Wasdag

Vandaag moeten we de was doen want maandag is 'wasdag'
Gelukkig praten we over héél lang geleden toen de was doen nog een dag werk was.

In mijn nieuwsgierigheid heb ik
uit proberen te vinden waarom juist maandag
tot wasdag was verheven.

De explicaties zijn velerlei maar meestal:
omdat mensen lang geleden 's zondags schone kleren aantrokken
en de was op zaterdagavond alvast te week werd gelegd
in het resterende badwater. Zaterdag was allemaal-in-bad-dag
allemaal in de teil - de jongste als laatste en daarna
- om alvast te weken - de was erin.

Je zou er nu toch niet meer aan moeten denken.
Maar toen was het heel normaal - ergo - er was
voor het 'gemene volk' geen andere keuze.

Ik vraag me ook af of dat allemaal in elkaars afvalwater zitten
nou juist heel ongezond (vies) was of juist afweer-bevorderend.
Was je toen - ook fysiek - als familie één ?

Om eerlijk te zijn wil ik daar nu eigenlijk niet over nadenken.
Laat het maar historie blijven dan ga ik lekker elke dag onder de douche
en doet de wasautomaat het zware werk - op welk moment van de week dan ook.

Onder deze link prachtige foto's over toen:

Maandag Wasdag