vrijdag 11 april 2014

Over Vissenleed En Reiger-angsten

Een paar weken geleden mocht ik u nog blij melden dat we - eindelijk - goudvissen in onze vijver in onze achtertuin hadden en hoe blij de evodammertjes daarmee zijn.

http://evodammer.blogspot.nl/2014/03/gratis-vis-is-blije-vis.html

klik op een afbeelding voor een vergroting

Gisteren vond ik deze
in de gemeentelijke vijver achter ons huis.

Vrijgelaten (goudvissen ontsnappen niet)
maar het niet overleefd ? Terwijl het toch geen strenge winter is geweest.

Altijd sneu. Of ze nou
in een te kleine kom of aquarium zitten
of het "in het wild" niet redden.

Vorig jaar heeft er
maanden ijs gelegen.
Toen kwamen in de lente
deze vissen bovenbedrijven.
Na zoveel en zolang koud is dat te begrijpen.





Wilde vis
heeft het
dan al moeilijk
laat staan
deze
gekweekte
(en niet origineel
Hollandsche)
aan de voerbak
gewende
en geen gevaren
duchtende
gevinde
huisgenoten



Over gevaren gesproken:
Mijn somberheid over dit vissige dierenleed
werd nog eens extra versterkt toen ik deze
ongenode want ongewenste gast
over het grasveld achter ons huis zag lopen.

Op zoek naar ónze vijver ?
13 gratis lekker vette hapjes ?

Moet ik maatregelen nemen
of de natuur haar gang laten gaan ?

memo to myself:
appèl voor onze goudvissen morgen.
ff tellen of ze er allemaal nog zijn.

De filter&pomp&UV-lamp zijn nog niet verkocht

Het zou wel handig zijn als dit wél verkocht werd.
Kunnen we van dat geld weer een anti-reiger-net kopen.

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl