woensdag 9 april 2014

1-2-3-4 Briketje Van Papier

Ik ben nog uit de tijd dat je van een oude krant een hoed vouwde.
En daar hoorde ook een liedje bij.

Nu zie ik dat oude kranten samengeperst kunnen worden tot blokken (briketten)
en in de openhaard kunnen.

Of dat milieutechnisch
in orde is
kan ik niet beoordelen
maar het feit
dat er in mijn omgeving
nu 3 mensen in de weer zijn
met oude kranten
papier - scheuren - inweken - blokpersen en op laten drogen
betekent volgens mij
dat hier sprake is van een hype

Wij zetten de thermostaat op 20
en brengen ons oud papier naar
de papiercontainer.
Mag dat ook ?


klik op een afbeelding voor een vergroting


















Papier-briket-persen: ze zijn er in soorten en maten: enkel - dubbel en vierdubbel.


Papierpers om briketten te maken

Maak briketten van oud papier of oude kartonnen dozen voor uw kachel of haard. Dat is pas geld besparen en bovendien milieuvriendelijk! Gooi geen oud papier of kartonnen dozen meer weg. Zo kun je zelf gemakkelijk briketten maken.

- Maak stroken van het papier of karton.
- Laat het papier of karton weken in water, liefst een hele nacht.
- Doe het papier of karton in de papierpers.
- Pers tot al het water eruit komt.
- Briket uit de pers halen.
- Briket laten drogen.

Laat de briketten lang drogen. Hoe droger de briketten,
hoe beter de verbranding en hoe minder restafval.

http://www.nuonenergiewinkel.nl/9009/papierpers-om-briketten-te-maken