maandag 24 maart 2014

Rondje Schaamte






Terwijl heel Nederland druk bezig was
Met NL-Doet-te-doen
deed ik een rondje zwerfvuil-vissen in de Blokgouw

Al meerdere keren was er over gesproken
dat de slootjes in dit gebied
(waar straks onze 3e ontsluitingsweg
zou moeten komen)
vol met afval lagen.

En op een aantal plekken
was dat ook zo.

En nog steeds

 
Ik heb het schepnet
en de vuilgrijptang niet gespaard
(dat moest van meneer NL-Doet)
maar in je eentje
(de anderen waren ergens anders
met anderen iets anders aan het doen)
krijg je zulks niet in een paar uurtjes schoon.

En dan nog: het drijfvuil zie je.
Maar op de bodem van deze slootjes
- die toch natuurlijke en biologische
 paradijselijke biotopen zouden moeten zijn -
ligt een deken van afval.

Die zie je niet. Maar die is er wel.
Ik schat in dat er net zoveel drijf-zwerfvuil
als zink-zwerfvuil is. Misschien zelfs nog wel meer.
In alle soorten&maten en in alle staten
van ontbinding en milieuvervuiling.

 
Laat de foto's spreken.
 

Behalve complimenten
was er ook een mopper-meneer
die zich afvroeg
"of ik die troep ook ging opruimen ?!"

"Maakt het u uit of het in de sloot ligt
of in de berm ?" vroeg ik hem.

Het antwoord weet ik niet want
hij liep boos verder.
Tja - boos weglopen. Dát helpt.

 klik op
een afbeelding
voor een vergroting
kom terug op dit blog
door te klikken op
het terugpijltje
linksboven in uw beeldscherm
 
Koud en verkleumd
stinkend naar hondenpoep
prutslootjeslucht en vuilnis
kwam ik - moe maar tevreden - thuis.

De gedachte die in mij opkwam was:
zouden Willem-Alexander en Maxima
ook zo koud en vies zijn geworden
van hun NL-Doet-promotie-uurtje ?

Waarom krijg ik niet zo'n kuukse witte bodywarmer van het Oranjefonds
en gratis lekker eten&drinken en zo'n één-keer-per-jaar-schouderklopje ?

Gelukkig is het volgend weekend Nationale Opschoondag.
(Ook zo'n activiteit die we blijkbaar maar ééns per jaar mogen doen)

Doet u mee ? Gaat u mee ? Weet u een plek in EdamVolendam
die nodig eens schoongemaakt moet worden ? Laat het ons weten.

edamvolendamschoon@telfort.nl
0299 - 36 19 20

http://www.nederlandschoon.nl

 
Het blijft ook
een vreemd verschijnsel
dat er mensen zijn
die vinden
dat je afval
zoals stenen
of de inhoud van
een plantenbak met kleikorrels
gewoon in de openbare ruimte
kunt flikkeren.

Het is dan wel
geen fysieke vervuiling
als plastic - glas - metaal -
hout - rubber - chemisch - etc.
maar het is morele vervuiling.

Ikke-ikke-ikke-
schijt-an-de-rest.
Aso-gedrag.