dinsdag 31 december 2013

Oudejaar

Ik zocht een lied
en vond
een monument.

Het lied heet: Oude Jaar
De tekst is van Jacoba Mossel
en het is op muziek gezet door Catharina van Rennes.

U kunt het vinden in het boek "Kun Je Nog Zingen Zing Dan Mee"

Het is een heel oud lied. Meer dan 100 jaar geleden geschreven.
Door iemand die omschreven wordt als:

Vanuit haar godsdienstige overtuiging engageerde 
Jacoba Mossel zich met de maatschappelijke bewegingen 
van haar tijd: geheelonthouding, anti-vivisectie, de Rein Leven-beweging, anti-militarisme en feminisme. Zij droeg haar engagement ook in het openbaar uit. 


Ik zocht een lied
en vond
een monument.

Als ze nu geleefd zou ze actief zijn in het onderwijs
de kerk - Moedige Moeders - de Dierenbescherming - de Vredesbeweging - opkomen voor prostituees en informatie geven over veilige sex - de gezondheidszorg - vegetarisch eten - homeopatisch natuurgenezer zijn - kinderboekenschrijfster
pedagoge en politiek actief bij de Partij van de Dieren.
En altijd en overal bezorgd om alle verdrukten der aarde.

En dan ook nog liederen schrijven waar 100 jaar later nog geen woord verkeerd aan is.

Ik zocht een lied
en vond een monument.

Ruim een eeuw later
nog een lichtend voorbeeld.



Oude Jaar

Ou - de jaar, o, laat ons rus-ten
Om-zien eer wij ver - der gaan
't Nieu-we jaar word' niet be - gon-nen
eer wij heb-ben stil - ge - staan


en we-in ernst ons zel-ven vroegen: 
Deed ik waarlijk wat ik kon

Ben ik wijzer, be - ter, vro-mer
dan toen 't jaar zijn loop be - gon ? 





God gaf ons Zijn zon en regen
Gaf ons vreugde, gaf ons smart
Maakten wij genot en lijden 
tot een zegen voor ons hart ?

Oude jaar, de jaren vlieden
en zij keeren nimmer weer

Ieder jaar dan vind' ons verder 
Vind' ons beter meer en meer!  



Ik wens u  - en natuurlijk vooral de trouwe lezer - 
voor het aankomende jaar 
dat u vindt wat u zoekt
of daar in ieder geval 
heel klein of monumentaal
dichter bij komt.






edamvolendamdigitaal@xs4all.nl

Onder deze link vindt u het - zeer lezenswaardige - levensverhaal van Jacoba Mossel
info over Jacoba Mossel