dinsdag 23 juli 2013

Kippen-Oppas

evodammer heeft de onuitsprekelijke eretaak om op de kippen van buren te passen.
Dat betekent 's morgens een bakje met brood en melk en 's avonds kippenvoer.
Vooral met dit weer veel vers water en vers groen.

Ze eten rijst - groente - pasta - brood - aardappelen en zo nog veel meer. Eigenlijk alles dat enigszins eetbaar is of daarop lijkt.
Het zijn - zeg maar - een soort van levende bio-bakjes.

Het resultaat is kippenpoep
dat dan weer heel bruikbaar blijkt
als mest voor 't een of ander.

En occasioneel een eitje.

Natuurlijk heb ik mij uitgebreid verdiept in het fenomeen kip.
Er is op internet veel over te vinden.

Maar wat ik ook vond aan prachtige kippen-sites
waarop juichende en enthousiast verhalen.........
evodammer heeft niks met kippen.

Dat is niet de schuld van kip of baasje.
Dat ligt aan evodammer.

Kippen zijn rare beesten. Ze zien er niet uit. Zijn dom en onhandig. Altijd stoffig en pluisjeswolken genererend. Kijken je zo boos aan. Maken rare geluiden. Altijd ruzie onderling. Stinken. Maken een vies zooitje van hun hok.
Het enige dat hen lijkt te interesseren is eten.


Ik krijg er geen contact mee.
Geen diepgaande emotionele relatie.
Dat zal ook komen omdat kippen bij mij
altijd de vorm hebben van een kip-fileetje
in een pakje bij DEEN of gebraden of gegrild of kippenppootjesgewijs of als satéetje op de BBQ

Dus als je baasje de buurman van evodammer is
kun je maar beter een hond of kat - vis of vogel -
cavia of konijn - geit of ezel of wandelende tak zijn. Liever geen kip want dan duren de dagen erg lang voor je baasje weer terug is.

Misschien is het het hokjes-leven. evodammer is niet zo van de hokjes.
Dat vrije kippen die lekker hun gang kunnen gaan wél zijn symphatie kunnen hebben.
Kipjes op het plein ? Scharrelen. Dát vind ik dan weer wel een lekker woord en een leuke bezigheid.

Toch ben ik de beroerdste niet.
Kijk maar even op deze site en beslis of u zo'n beestje wilt adopteren.

http://www.adopteereenkip.nl

Ik betaal wel een kleine bijdrage als ik daarmee mezelf kan vrijkopen
voor verdere kippen-verzorg-activiteiten. Dan ben ik uitgetokt.

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl