Op een klein stukje van 200 meter Dijkgraaf Poschlaan
zijn een aantal plekken die vallen in de categorie: voetgangers-onvriendelijk.
Hier is het trottoir nauwelijks bruikbaar vanwege een afrit naar het zebrapad en midden in de overgebleven ruimte staat een verkeerslicht. De doorgang (wettelijk 1.80 meter) is hier gereduceerd tot krap 60 cm.
Daarna versmalt het trottoir zich weer tot ver onder
het wettelijk minimum met middenin een lichtmast.
Met grote regelmaat staat er om diezelfde lichtmast
ook nog een reclamebord.
Het betekent dat voetgangers hier over de parkeerplaats
moeten om verder te kunnen. Voetgangers over een parkeerplaats laten lopen: dat getuigt niet van respect
voor deze meest-kwetsbare verkeersdeelnemers.
Even verderop wordt de voetganger middels wettelijk niet toegestane afritjes in de vorm van een scheefgelegde stoeptegel van het trottoir afgedwongen en tussen de rijbaan en een bij vlagen drukgebruikt tweerichtingenfietspad ingeklemd.
Om alleen maar zijn/haar weg te kunnen vervolgen moet de voetganger hier 3x oversteken: 1x de rijbaan en twee keer het fietspad.
Dit bord
- let op zebra
om de hoek -
wijst op
een zebra-pad / voetgangersoversteekplaats
die er al lang niet meer is.
50 meter verderop is er wel een nieuwe oversteek voor fietsers en voetgangers aangelegd.
Maar dat is een verkeerstechnisch gedrocht en deze oversteek voldoet op 4 punten al niet eens aan de wettelijke eisen. Op 7 andere punten voldoet hij misschien wel aan de eisen der wet maar gaat de gekozen oplossing ten koste van het gemak en de veiligheid van voetgangers en fietsers. Daar is veel protest tegen geweest maar ach...........amateurisme viert hoogtij bij onze gemeente en het geld was opeens op !
De werkgroep Langzaam verkeer heeft hier alternatieven voor ontwikkeld.
Maar de stelling op het stadskantoor was: we weten dat het een volstrekt foute verkeersconstructie is en jullie plannen zijn écht heel goed maar..............we hebben er geen zin meer in !
Het wachten is op - wat God verhoede - ongelukken waarbij voetgangers en/of fietsers
voor het leven gewond raken...........of erger.
Het is allemaal visieloos knip&plakwerk. Onze trottoirs zijn letterlijk het broddelwerk
van volstrekt incompetente gemeentelijke medewerkers die de werkelijkheid alleen maar
door de voorruit van hun dienstauto bezien en hun rare plannen alleen op beeldschermen bezien.
En dan nu - alsof het nog niet erg genoeg is -
de aanleg van een nieuwe bushalte.
Daarvoor moet een stuk trottoir wijken.
Het betekent dat voetgangers
- heel onlogisch -
gaan worden omgeleid via vier haakse hoeken
en een rare bocht - (of dwars door de glasbak en afvalbak ?)
Daarna komen ze op een parkeerplaats uit.
Ze moeten maar zien hoe ze het oplossen.
Wéér - op dit klein stukje Dijkgraaf Poschlaan -
een voorziening waar de voetganger de dupe van is.
Hoe zal het dan in de rest van de gemeente wel niet gesteld zijn met de voetgangersvoorzieningen ?
Dit gemeentelijk beleid is een reden om je
- plaatsvervangend - rot te schamen.
Bij de gemeente EdamVolendam werken blijkbaar
verkeers-deskundige (?) medewerkers die volgens mij
maar het beste daar weg kunnen of worden overgeplaatst naar de buitendienst
voor meer eenvoudige manuele werkzaamheden die wat minder intelligentie vereisen.
Blijkbaar hebben de mensen die dit bedenken en aanleggen
geen idee wat een voetganger is.
Laat staan wat een voetganger met beperkingen is.
Na lantaarnpalen - verkeerslichten - afval - doodgevaarlijke afritten en bomen zijn nu zelfs bushaltes een reden om voetgangers nóg meer om te laten lopen en het hen nóg moeilijker te maken.
De oplossing zou zijn dat er - net zoals bij uw aanvraag voor een verbouwing - eerst in het openbaar bekend wordt gemaakt wat de plannen zijn en of wij als belastingbetalende burgers daar nog ideeën over en inbreng in willen hebben.
En natuurlijk mensen aannemen die wél
de benodigde visie en kennis hebben
over het fenomeen "Voetganger in de 21e eeuw"
Het is te hopen dat een nieuwe wethouder van verkeer
(de oude is de afgelopen week afgeserveerd)
iemand is die de kwetsbare verkeersdeelnemer wél respecteert en faciliteert.
Het zou mooi zijn als de bezuinigingen inhielden dat er een aantal overbodige uitgaven worden geschrapt maar nodige uitgaven worden gebudgetteerd en gedaan. Of is de voetganger (lees belastingbetalende burger) het kind van de rekening ?
Mijn tip voor een nieuwe "baas" van onze ambtenaren op deze afdeling:
eerst maar eens de bezem door de afdeling verkeer halen en mensen met visie
en gevoel voor maatschappelijke verhoudingen de ruimte geven.
Bij het her-inrichten van bijvoorbeeld een Dijkgraaf Poschlaan / Jupiterlaan /Julianaweg e.v.a.
moet we volgens de normen van nu éérst het domein van de voetganger plannen.
Dat betekent een breed en obstakelvrij kwalitatief goed trottoir en daarna kijken
hoe rijbanen - bushaltes en diverse voorzieningen (verlichting/bushaltes/verkeersborden e.a.)
daaraan aangepast kunnen worden.
Een voorbeeld ? Geen op&afritjes meer voor voetgangers maar een trottoir door laten lopen
en het gemotoriseerd verkeer een op&afrit geven. Laat hén de obstakels maar nemen.
Een voorbeeld ? Trottoirs zijn altijd de kortste verbinding. Voor het overige verkeer is het veel
minder belastend om een stukje om te rijden of een bochtje extra te nemen.
Een voorbeeld ? De nieuwe verlichting op de Dijkgraaf Poschlaan in het openbaar groen zetten
en niet ten koste van de ruimte op het trottoir laten gaan.
Nu is de voetganger letterlijk een berm-toerist in eigen domein.
In de 21e eeuw moeten voetgangers en fietsers
de koning(in) van de weg worden. De heilige koe is uitgeloeid.
Daarom moeten de door ons ingehuurde ambtenaren en hun bazen nadrukkelijk en vooral dienstbaar contact zoeken en luisteren naar maatschappelijke belangengroepen als de Seniorenraad - INVIDENT (visueleel beperkten) - GBZW (lichamelijk beperkten) - Verkeersouders (scholen) - de Werkgroep Langzaam Verkeer - de lokale fietsersbond of de VoetgangersVerenigingEdamVolendam. Zij zijn ervaringsdeskundigen en belangenbehartigers.
Iets dat je van onze ambtenaren op Fort Stadskantoor niet kunt zeggen.
VoetgangersVerenigingEdamVolendam
p/a F.J. Seeboldt
0299 - 36 19 20
voetgangeredamvolendam@telfort.nl
kijk ook op:
http://evodammer.blogspot.nl/2012/05/de-eeuw-van-de-voetganger_22.html
http://www.kohartog.nl/pages/groenpol/producten/signaleren/groenknop.php
zijn een aantal plekken die vallen in de categorie: voetgangers-onvriendelijk.
Hier is het trottoir nauwelijks bruikbaar vanwege een afrit naar het zebrapad en midden in de overgebleven ruimte staat een verkeerslicht. De doorgang (wettelijk 1.80 meter) is hier gereduceerd tot krap 60 cm.
Wij als goed-ter-been en met goede ogen realiseren ons dat niet maar deze afrit is voor de fysiek beperkte - al of niet seniore voetganger met bijvoorbeeld rollator of in een rolstoel
een obstakel.
Daarna versmalt het trottoir zich weer tot ver onder
het wettelijk minimum met middenin een lichtmast.
Met grote regelmaat staat er om diezelfde lichtmast
ook nog een reclamebord.
Het betekent dat voetgangers hier over de parkeerplaats
moeten om verder te kunnen. Voetgangers over een parkeerplaats laten lopen: dat getuigt niet van respect
voor deze meest-kwetsbare verkeersdeelnemers.
Even verderop wordt de voetganger middels wettelijk niet toegestane afritjes in de vorm van een scheefgelegde stoeptegel van het trottoir afgedwongen en tussen de rijbaan en een bij vlagen drukgebruikt tweerichtingenfietspad ingeklemd.
Om alleen maar zijn/haar weg te kunnen vervolgen moet de voetganger hier 3x oversteken: 1x de rijbaan en twee keer het fietspad.
Dit bord
- let op zebra
om de hoek -
wijst op
een zebra-pad / voetgangersoversteekplaats
die er al lang niet meer is.
50 meter verderop is er wel een nieuwe oversteek voor fietsers en voetgangers aangelegd.
Maar dat is een verkeerstechnisch gedrocht en deze oversteek voldoet op 4 punten al niet eens aan de wettelijke eisen. Op 7 andere punten voldoet hij misschien wel aan de eisen der wet maar gaat de gekozen oplossing ten koste van het gemak en de veiligheid van voetgangers en fietsers. Daar is veel protest tegen geweest maar ach...........amateurisme viert hoogtij bij onze gemeente en het geld was opeens op !
De werkgroep Langzaam verkeer heeft hier alternatieven voor ontwikkeld.
Maar de stelling op het stadskantoor was: we weten dat het een volstrekt foute verkeersconstructie is en jullie plannen zijn écht heel goed maar..............we hebben er geen zin meer in !
Het wachten is op - wat God verhoede - ongelukken waarbij voetgangers en/of fietsers
voor het leven gewond raken...........of erger.
Het is allemaal visieloos knip&plakwerk. Onze trottoirs zijn letterlijk het broddelwerk
van volstrekt incompetente gemeentelijke medewerkers die de werkelijkheid alleen maar
door de voorruit van hun dienstauto bezien en hun rare plannen alleen op beeldschermen bezien.
En dan nu - alsof het nog niet erg genoeg is -
de aanleg van een nieuwe bushalte.
Daarvoor moet een stuk trottoir wijken.
Het betekent dat voetgangers
- heel onlogisch -
gaan worden omgeleid via vier haakse hoeken
en een rare bocht - (of dwars door de glasbak en afvalbak ?)
Daarna komen ze op een parkeerplaats uit.
Ze moeten maar zien hoe ze het oplossen.
Wéér - op dit klein stukje Dijkgraaf Poschlaan -
een voorziening waar de voetganger de dupe van is.
Hoe zal het dan in de rest van de gemeente wel niet gesteld zijn met de voetgangersvoorzieningen ?
Dit gemeentelijk beleid is een reden om je
- plaatsvervangend - rot te schamen.
verkeers-deskundige (?) medewerkers die volgens mij
maar het beste daar weg kunnen of worden overgeplaatst naar de buitendienst
voor meer eenvoudige manuele werkzaamheden die wat minder intelligentie vereisen.
Blijkbaar hebben de mensen die dit bedenken en aanleggen
geen idee wat een voetganger is.
Laat staan wat een voetganger met beperkingen is.
Na lantaarnpalen - verkeerslichten - afval - doodgevaarlijke afritten en bomen zijn nu zelfs bushaltes een reden om voetgangers nóg meer om te laten lopen en het hen nóg moeilijker te maken.
De oplossing zou zijn dat er - net zoals bij uw aanvraag voor een verbouwing - eerst in het openbaar bekend wordt gemaakt wat de plannen zijn en of wij als belastingbetalende burgers daar nog ideeën over en inbreng in willen hebben.
En natuurlijk mensen aannemen die wél
de benodigde visie en kennis hebben
over het fenomeen "Voetganger in de 21e eeuw"
Het is te hopen dat een nieuwe wethouder van verkeer
(de oude is de afgelopen week afgeserveerd)
iemand is die de kwetsbare verkeersdeelnemer wél respecteert en faciliteert.
Het zou mooi zijn als de bezuinigingen inhielden dat er een aantal overbodige uitgaven worden geschrapt maar nodige uitgaven worden gebudgetteerd en gedaan. Of is de voetganger (lees belastingbetalende burger) het kind van de rekening ?
Mijn tip voor een nieuwe "baas" van onze ambtenaren op deze afdeling:
eerst maar eens de bezem door de afdeling verkeer halen en mensen met visie
en gevoel voor maatschappelijke verhoudingen de ruimte geven.
Bij het her-inrichten van bijvoorbeeld een Dijkgraaf Poschlaan / Jupiterlaan /Julianaweg e.v.a.
moet we volgens de normen van nu éérst het domein van de voetganger plannen.
Dat betekent een breed en obstakelvrij kwalitatief goed trottoir en daarna kijken
hoe rijbanen - bushaltes en diverse voorzieningen (verlichting/bushaltes/verkeersborden e.a.)
daaraan aangepast kunnen worden.
Een voorbeeld ? Geen op&afritjes meer voor voetgangers maar een trottoir door laten lopen
en het gemotoriseerd verkeer een op&afrit geven. Laat hén de obstakels maar nemen.
Een voorbeeld ? Trottoirs zijn altijd de kortste verbinding. Voor het overige verkeer is het veel
minder belastend om een stukje om te rijden of een bochtje extra te nemen.
Een voorbeeld ? De nieuwe verlichting op de Dijkgraaf Poschlaan in het openbaar groen zetten
en niet ten koste van de ruimte op het trottoir laten gaan.
Nu is de voetganger letterlijk een berm-toerist in eigen domein.
In de 21e eeuw moeten voetgangers en fietsers
de koning(in) van de weg worden. De heilige koe is uitgeloeid.
Daarom moeten de door ons ingehuurde ambtenaren en hun bazen nadrukkelijk en vooral dienstbaar contact zoeken en luisteren naar maatschappelijke belangengroepen als de Seniorenraad - INVIDENT (visueleel beperkten) - GBZW (lichamelijk beperkten) - Verkeersouders (scholen) - de Werkgroep Langzaam Verkeer - de lokale fietsersbond of de VoetgangersVerenigingEdamVolendam. Zij zijn ervaringsdeskundigen en belangenbehartigers.
Iets dat je van onze ambtenaren op Fort Stadskantoor niet kunt zeggen.
VoetgangersVerenigingEdamVolendam
p/a F.J. Seeboldt
0299 - 36 19 20
voetgangeredamvolendam@telfort.nl
kijk ook op:
http://evodammer.blogspot.nl/2012/05/de-eeuw-van-de-voetganger_22.html
http://www.kohartog.nl/pages/groenpol/producten/signaleren/groenknop.php