dinsdag 18 juni 2013

Safe Zone ?

Ik vond deze sticker.
"Safe Zone" ?
Wat zou dat nou weer zijn ?

Googlend op "Safe Zone" vond ik 
- behalve ernstige zaken als een zone voor vluchtelingen 
voor oorlogsgeweld of  een wijk waar de politie geen invallen mag doen - ook dingen als: een veilige zone voor "gays en lesbians" - een zone waarbinnen niet gerookt (of juist wel) mag worden - een virtuele plek waarin je tijdens een computerspelletje niet door het monster kan worden opgegeten - een gebied rond de campus van een American University waarbinnen...........
en nog véél meer "safe" zaken.

Na ruim een uur googlen ben ik er nóg niet uit.

Safe Zone.  Binnen een bepaald gebied ben je dus veilig voor honden ?  geluidsoverlast ?  je buren ?  je familie ?
je baas ? reclame ? geweld ? bekeuringen wegens zonder-licht-rijden ? hangjongeren ? ziekte ? de belastingdienst ? blogblocks ?

Zegt deze sticker dat je hier veilig bent voor irritante
geluidsbronnen-met-oordopjes ?  En voor zonnebrillen ?
Of  mag/moet je die hier juist gebruiken ?

Ik ben nog uit de tijd dat we geen "safe-zones" hadden.
"verboden op het gras te lopen" was de enige safe-zone (voor het gras dan hè !)
Voor de rest waren er eigenlijk alleen maar geboden en verboden.
Vervelend soms maar ook wel erg handig. Duidelijk vooral.
Hoewel.....................

verboden trap te lopen
verboden van de trap te vallen ?

Maar, verbieden en gebieden
dat doen we blijkbaar niet meer.
Nu mag iets binnen de safe-zone
of word je er 
binnen die safe-zone
juist voor gespaard.

Waar moet het heen met deze wereld 
als we die gaan opsplitsen in 
safe-zones en not-safe-zones ?

En hoe kom ik er dan dan achter 
waar ik waarvoor ge-safed ben ?
Of waar ik safe mijn ding kan doen ?
Door de hele wereld vol te zetten
met bordjes en stickers te plakken ?

Als u weet hoe of het zit met al die safe zones om mij heen hoor of lees ik het graag van u

Had ik deze sticker maar nooit gevonden. 
Dan had ik nu rustig naar bed gekund zonder al die knagende vragen.
Mijn bed -  mijn "safe zone".

plaatjes van safe zones
(en daar zitten hele gekke bij)