zondag 24 februari 2013

Plastic Toekomst

Het ijs is nog maar net een beetje weggesmolen of de (water)-planten beginnen hun lentedans.
Maar dit waterplantje vond ik wel al érg groen en op groei.

Klopt ook wel. Dit soort plantjes kennen geen seizoenen en geen groei of bloei.
Omdat ze van plastic zijn. Knap gemaakt dat wel. Maar geen plant. Zwerfvuil.
Drijf-zwerfvuil in dit geval.

Ik vraag me dan af hoe zoiets in de gemeentelijk vijver terechtkwam.
Ik kan hopen dat het erin waaide tijdens de laatste storm maar vrezen dat het eringegooid  is.

Want geloof het of niet: er zijn nog steeds mensen die denken dat uit-het-oog ook uit-het-hart is.
En dat iets in de vijver pleuren de oplossing i.p.v. het probleem is.
Medeburgers die niet kunnen bedenken dat dit plastic plantje
over 100 jaar - of als het goede kwaliteit is - over1000 jaar nóg steeds in ons water rondzwerft.

Als voor eeuwig onverteerbaar plantje of gefragmenteerd in steeds kleinere stukjes plastic
die via vissenmagen - vogels - algen en bacterien uiteindelijk in  ons lijf terecht komen.





















klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op het terug-pijltje 
linksboven in uw beeldscherm

Ik snap ook wel dat we de wereld niet
redden met het opvissen van
een plastic namaakplantje uit
een gemeentelijke vijver in EdamVolendam

Maar ik heb het toch maar in de plastic-container gegooid.
Daar is het - en zijn wij - veel beter af.

HERSTEL > UPDATE:


Beste meneer Evodammer,

Natuurlijk heeft U helemaal gelijk om een plastic plantje uit de vijver te vissen. 
Het hoort echter ook niet in de plastic container.
Die is alleen bedoeld voor verpakkingsafval.

Met vriendelijke groeten,
Wxxxxx Hxxxxx


Beste Wxxxxx Hxxxxx
Dank voor uw reactie. 
Uw link met wat wel en wat niet in de plastic-container mag
heb ik n.b zelf hier al een keer geplaatst.  
Schaamroodkakend beloof ik u beterschap !




Als u ook af&toe iets uit het water vist is het het gebaar dat telt
en houden we de hoop levend dat het misschien ooit nog eens goedkomt met deze wereld.

edamvolendamschoon@telfort.nl

evodammer schreef eerder over dit onderwerp:

          http://evodammer.blogspot.nl/2011/03/apart.html
          http://evodammer.blogspot.nl/2012/01/kunst-versiering-of-zwerfafval.html

klik op deze links om dit te lezen
          kom terug op dit blog door te klikken op het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm

voor meer info over de gigantische plastic-vervuiling van ons water:
http://plasticsoupfoundation.org/pers/?doing_wp_cron=1361660861