zaterdag 24 november 2012

De Waarheid Over De Baanstede

In de gemeenteraadsvergadering mogen mensen inspreken.
Ze krijgen dan 5 minuten (!) om te zeggen wat ze van iets vinden.

Afgelopen donderdag kwamen er 5 medewerkers van De Baanstede aan het woord.

Kort - krachtig - recht uit het hart.


SW-medewerkers van BaanStede hadden een bewogen inbreng in het raadsplein over hun onzekerheid t.a.v. herstructurering  v.h. SW-bedrijf.

Zonder anderen tekort te willen doen wil ik u hier de bijdrage 
van mevrouw Barbara niet onthouden. Wat mij betreft met-stip 
het mooiste betoog in deze raadszaal in 2012.

Goedendag beste raadsleden.

Ik heb een paar dingetjes op papier gezet 
omdat ik ons bedrijf wil verdedigen.
Ik ben boos. Boos op de gemeentes om wat zij van plan zijn met Baanstede.

Ik werk nu 4 jaar bij Baanstede en ben overgekomen via een warme overdracht, want ik werkte eerst 
9-en-een-half jaar bij Opmaat in Hoorn.

Ik vind het absurd wat de gemeentes 
van plan zijn met Baanstede. 
Er werken mensen die blind, doof en in een rolstoel zitten. Er werken mensen met downsyndroom die het heel erg moeilijk vinden om dingen te kunnen begrijpen en die heel veel begeleiding nodig hebben. Moeten die ook gedetacheerd worden ? Die mensen worden heel erg ongelukkig in een ander bedrijf. 

Per 1 januari staan er weer mensen op straat waar de contracten niet van worden verlengd. Dat zijn mensen waarvoor Baanstede een belangrijke plek is: hun thuis ! Die wordt hen nu ontnomen. 

Ik kan alleen maar zeggen: jullie gemeentes 
lopen op het eind van het jaar 
lachend met jullie kerstpakket onder jullie arm 
het gemeentehuis uit.  Een vrolijke Kerst. 
Maar voor ons, de mensen die op straat worden gezet, is die vrolijkheid voor de Kerst wel weg. 
Wij zijn onzeker over onze toekomst 
en de toekomst van Baanstede. 

En nu zal ik zeggen: Blijf van Baanstede af ! 
Wij hebben ook recht op een toekomst. 
Wij hebben ook recht op zekerheid. 
En het gaat ons nu niet om een kerstpakket 
dat we niet krijgen maar we willen wel 
waardering en respect 
voor het werk dat we doen. 

Baanstede moet blijven. Baanstede mag niet veranderen in een uitzendbureau of detacheringsbureau. 
Blijf af van Baanstede !

Barbara



Hierbij vallen alle mooie woorden van de bestuurlijke beter-weters
als dooie blaadjes van de levensboom.
Recht-uit-het-hart en helemaal to-the-point. 
Daar kan geen wethouder of staatssecretaris of minister tegenop !

Bestuurders die daarna weer gewoon overgaan in hun eigen jargonnetje: pijnpunten - transisitie concretiseren - implicaties - regularisatie mogelijke oplossingen als de feitelijke doelstelling mislukt - herstructurerings-kkosten - frictie-plaatje - implementatie - visie-achtige-documenten - SW-ge-indiceerd - quotumregelings-sanctie detacherings-investering - plan-van-aanpak-voorschotten - de haalbaarheid van de cijfermatige theorie - externe expertise - de inclusieve samenleving - lokale eigenheid - bereidheid optimaliseren - 


          Het hele proces heet 
          "transitie naar de reguliere arbeidsmarkt"
          maar u en ik weten dat zo'n transitie is in dit geval een mooi
          woord is voor "niet afschrijven en in de hoek trappen maar
          zachtjes begeleiden naar een eenzaam ge-desillusioneerd
          minimaal bestaan achter de geraniums".

Iedereen doet mee - Iedereen hoort erbij.
Tot koning Euro met zijn stafje zwaait.
Dan  (b)lijkt dit uitgangspunt bij meerdere raadsleden/partijen
iets verder van het hart af te liggen dan de portemonnee.

Het gaat om mensen - niet om cijfers
Dan moet je als raad gaan voor de mensen en niet voor de cijfers.
En dat is wat ik als eenvoudige toehoorder hier&daar heel er miste.

Waarom de gemeenteraad van EdamVolendam niet het voortouw neemt
om - samen met vele andere gemeentes in de omgeving - vierkant áchter
De Baanstede te gaan staan is mij een raadsel.
Of gaat het wél om de cijfers en niet om de mensen  ?!

Waarom konden we het hier in EdamVolendam na 01 01 2001 wel ?

Misschien is deze gemeenteraad ook wel aan een transitie toe.
Kunnen ze eens voelen hoe dat is.

F.J. Seeboldt
EdamVolendam







voor meer info:
          http://www.baanstede.nl
          http://www.baanstede.nl/blog