zondag 7 oktober 2012

Auto Mee Naar Bed

Het blijft toch heel gek.
Heel gek dat sommige autobezitters hun auto overal menen te mogen neerzetten.

Het boeit niet of het gevaarlijk is - of lastig - of gewoon aso.
Het liefst zouden ze hun heilige koe 's avonds naast hun bed zetten
maar dat kan niet dus dan maar hoe-dan-ook strak vóór de deur.
Vaak neergezet met een heel hoog "schijt-aan-de-rest-want-hier-sta-ik-"-gehalte.

Ik heb in de loop der tijden heel veel argumenten moeten aanhoren die moesten aantonen
waarom zo'n auto onvermijdelijk dáár moest staan maar nooit één die hout snijdt.
Wel zeggen de argumenten iets van de aso-parkeerder.  En meestal niet iets aardigs.

In januari dit jaar werd ik attent gemaakt op de situatie op het Donata Steurhof.
Inderdaad waanzinnig hoe een aantal medebewoners daar zomaar en overal
hun auto / bedrijfsbusje neerzet. Tot grote irritatie van de meeste andere buurtbewoners.
Vooral 's avonds is het ongelooflijk te zien dat op trottoirs - in het openbaar groen en in een enkel geval gewoon midden op straat het geliefde blik wordt neergezet. Ook al zijn er 100 meter verderop
lege parkeervakken te over.

Een erg donker foto.
Maar neemt u van mij aan
dat je 's avonds in het donker
als eenvoudige voetganger
letterlijk tegen de auto's oploopt
Hoovaardig als ik van nature ben dacht ik heel lang dat dat in ons buurtje niet zou voorkomen.
Heel erg misgedacht.

Het laatste jaar wordt het steeds gebruikelijker om - voornamelijk bedrijfsauto's -
her&der op ons pleintje te parkeren.

Schrijnend voor hen
die wél op eigen terrein -
keurig in de parkeervakken
of als dat nodig is
een stukje verderop parkeren.






Een goed gesprek over die
"ik zet mijn auto waar ik wil"-mentaliteit is niet mogelijk.
Boosheid en zelfs agressie is je deel.


De eigenaren
meestal man -
tussen de 25 en 50 jaar
en snel
"aan de taas getrokken"
zijn echt niet aanspreekbaar
op hun weinig sociale gedrag.
Hun argumenten
(ikke-ikke-ikke
of waar-bemoei-jij-je-mee)
wegen altijd zwaarder dan gemeenschapszin of verantwoordelijkheid.




Het is wachten op ongelukken of schade (al of niet met alle ruzie&rottigheid die daarbij hoort)
Wat mij persoonlijk het meeste stoort is het feit
dat ambulance noch brandweer - als elke seconde telt - er door kan als dat nodig is.

Het is aso-parkeren is natuurlijk geen nieuw of onbekend verschijnsel.
Van dat horen genoemde voorbeelden als het Donata Steurhof en de Jacob Peteysstraat
gewoon bij de rest van de wereld. Het verschijnsel aso-parkeren is van altijd en overal.
Omdat aso-parkeerders er blijkbaar altijd en overal zijn.

Een hier-op-doorgestudeerde-psychologe kon mij vertellen dat het te maken heeft met de comfort-zone:
een territorium-gedrag (de auto is lid van het gezin dus hoort bij het territorium) dat stoelt op oerdriften. (zou dat het grote aandeel van mannen in dit verschijnsel verklaren ?!) De auto wordt als verlengstuk van het territorium gebruikt (of als verlengstuk van een bepaald mannelijk lichaamsdeel)
om dat af te bakenen. "Hier waak ik" zegt het blik - "Ik ben groot" zegt de idioot.


Oerdriften.
Ik dacht dat we die tijd
wel zo'n beetje voorbij waren.

Vanaf het moment dat ergens
midden vorige eeuw de doelstelling was:  iedereen een auto
(en tegenwoordig 2 of zelfs 3 per woning)
heeft dit handig hulpmiddel
een dominante plek ingenomen
in onze openbare ruimte.
En zie zo'n monster
maar weer terug in zijn hok te krijgen !

Eigenlijk hebben we als maatschappij de overal-aanwezigheid en overlast van auto's
al gelaten en radeloos-reddeloos en redeloos geaccepteerd
als een onvermijdelijk natuurverschijnsel zoals het weer - onkruid -
hondenpoep - vervelende familie of de staatsloterij niet winnen.



De VoetgangersVereniging EdamVolendam is niet zo radeloos-redeloos-reddeloos
en heeft als een van de belangrijkste speerpunten het feit dat het trottoir - óns trottoir -
dag&nacht en altijd&overal voor jong&oud - gezond of beperkt - van de voetganger is.

Schone Hele Comfortabele Obstakelvrije en Veilige trottoirs:
dáár hebben wij dan weer recht op !

Meer weten of meedoen ?
voetgangeredamvolendam@telfort.nl
0299 - 36 19 20







evodammer schreef al eerder over dit onderwerp.
         klik op een link om dit te lezen
         kom terug op dit blog door te klikken op het terugpijltje
         linksboven in uw beeldscherm

http://evodammer.blogspot.nl/2012/08/voetganger-als-tweede-rangs.html

http://evodammer.blogspot.nl/2011/11/mijn-probleem-is-uw-probleem.html

http://evodammer.blogspot.nl/2010/12/aso-blik.html







klik op een afbeelding
voor een vergroting
Kom terug op dit blog
door te klikken op
het terugpijltjes 
linksboven in uw beeldscherm