Aan een lantaarnpaal
op de Dijkgraaf Poschlaan
t.h.v. de Zuidpolderlaan
hangt -
verscholen in een boom -
een kastje met een touwtje eraan
en aan dat touwtje
weer een dingetje.
Wacht.........
ik vergroot hem even
voor u uit.
Wat een spannend ding
daar hoog in de lucht.
Dat uitvergroten kunt u ook zelf:
klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op
het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm
Terwijl ik de foto's bewerk blijkt aan de binnenzijde van dit kastje
- u moet heel lang en goed kijken want nauwelijks zichtbaar maar toch -
HZN...........of is het nou NZH.........te staan.
klik op een afbeelding voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op
het terug-pijltje
linksboven in uw beeldscherm
HZN -NZH - Connexxion - Arriva - EBS
Heeft dit kastje iets met het openbaar vervoer te maken ?
En dan nog met het openbaar vervoer van heel lang geleden ?
NZH - (de NACO-tijd net voorbij) roept warme gevoelens op bij evodammer.
Elk weekend weer brachten de gele bussen een jongverliefde mevrouw evodammer naar mij
of mij - nog jongverliefder - naar Edam.
Hangt dat kastje er al zó lang ? Waarom hangt het daar ? Waarom hangt het er nog ?
En vooral: waarom hangt er een touwtje-met-een-ding-eraan uit ?
U weet nogal veel. Weet u hier ook meer van ?
Laat evodammer niet langer in onzekerheid en mail naar:
edamvolendamdigitaal@xs4all.nl
UPDATE
Zeer waarschijnlijk gaat het om een kastje dat indertijd door
vervoerbedrijf NZH
op verschillende plaatsen in Noord- en Zuid-Holland is
opgehangen.
Rond 1990 zijn een aantal bussen van de NZH (evenals bussen van andere
vervoerbedrijven in Nederland) uitgerust met teltreden. Met deze treden kon het
aantal reizigers dat op een halte in- of uitstapten, worden vastgelegd. Tevens
kon met dit systeem de rijtijd van halte tot halte worden vastgelegd.
Om te bepalen waar een bus zich bevond, werd het aantal omwentelingen van
één der wielen geteld vanaf het punt van vertrek van de betreffende busrit.
Omdat elke busrit op een lijn altijd iets verschilt m.b.t. de afgelegde afstand,
moest de apparatuur in de bus op bepaalde, van te voren vastgelegde punten,
“herijkt” worden. Daarmee kon de ligging van de halten op een lijn door het
systeem herkend worden.
Het betreffende systeem is een aantal jaren gebruikt. Als gevolg van de
gevoeligheid voor storingen, het om een star systeem ging (omleidingen konden
b.v. moeilijk verwerkt worden) en nadat alle foutief vastgelegde gegevens
verwijderd waren, bleven uiteindelijk te weinig bruikbare gegevens over. Daarom
is het systeem na vier of vijf jaren buiten gebruik gesteld.
> Voormalig vervoerkundige NZH voor o.a. Waterland