maandag 16 januari 2012

Weten Zonder Te Meten


Meten=Weten zei mijn vader altijd.



Een cirkel tekenen.
Niet gewoon een rondje
maar een echte mooie cirkel.


Dat vereist gereedschap.
Bijvoorbeeld een passer 
of een potlood-aan-een-touwtje en een punaise of zulks
of gewoon een bord of schaal die je omtrekt.

Ingewikkelder wordt het als die cirkel er al is
maar je wilt weten waar het middelpunt ligt.

En nog ingewikkelder als je het over een hele grote cirkel hebt.




Weet u nog die wiskundeles van vroeger
waarin iets werd uitgelegd waarvan je toch geen idee had waar dat over ging
en vooral: waar dat toe moest leiden ? En wat je er later aan zou kunnen hebben ?
Had ik maar beter opgelet.


De omtrek is 2x de straal x pi lees ik op Wikipedia.

De totale omtrek O van een cirkel, de lengte van de kromme, is:
O = 2\pi r = \pi d\!,
met pi, geschreven als π, een wiskundige constante (bij benadering 3,14),
 r de straal van de cirkel en d de diameter.


2xrx3,141592654


Dit gaat mij boven de pet
Vind u het goed als dát mijn niet-wiskundige hersens niet in wil ?


En waarom wil je dat weten evodammer ?


Omdat wij op een pleintje wonen.
In het midden is een perfecte cirkel
aan openbaar groen / speel-gras.
En nu wil ik dus het middelpunt van die cirkel weten te vinden.
Het centrum van ons pleintje.

Ik heb het maar zó vereenvoudigd dat ik het zelf nog begreep
en gedaan alsof ons pleintje een hele grote taart is
die ik eerlijk wil verdelen.
Elke koekenbakker kent het principe.



Eerst de stoeprand-banden geteld. Dat zijn er 52

Dat in 4 gelijke stukken verdeeld levert kwarten van 13 stoeprandbanden op



De kwart-punten zijn dus stoeprandband
nummer 13 - 26 - 39 en 52











Klik op een afbeelding voor een vergroting
Kom terug op dit blog door te klikken op
het teugpijltje linksboven in uw beeldscherm










Nu nog lijnen trekken.
In dit geval: touwen gespannen.
(in het gras met krijt tekenen is wat lastig)

Dan moet het kloppen:
daar waar die lijnen elkaar kruisen
is het middelpunt.

Ik heb nog steeds geen idee hoeveel de omtrek - de straal of de doorsnede is.
Maar daar kan ik mee leven.
















Meten=Weten
zei mijn vader altijd.

En zeg nou zelf: we willen toch allemaal
op enig moment in ons leven weten
waar het episch centrum van ons buurtje ligt ?!

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl