vrijdag 30 december 2011

Mis-Communicatie


bron: NIVO 2011 12 28
Uit de NIVO van vorige week:
     Het Noordeinde is van maandag tot en met vrijdag 
     voor het autoverkeer afgesloten. 
     Delen van het wegdek worden 
     door de stratenmakers van Van der Gracht gerenoveerd.
     Op sommige plaatsen was het wegdek zó slecht 
     dat er kans op ongelukken was. 
     Met spoed moesten delen herbestraat worden.
     Gelijktijdig wordt op de Zeedijk 

     een verkeers-regelinstallatie    geplaatst.  
     Het is de bedoeling dat er dan 
     geen verkeersregelaars meer inge-zet hoeven te worden


Op de gemeentelijke website: geen woord over deze wegafsluiting.

In de media een hoop gemopper van ondernemers over het tijdstip en de overlast.
(Kijken die kabelkrant ? Lezen ze de NIVO ? Hebben ze internet ?)

In de NIVO van deze week een bedankje van diezelfde ondernemers
dat het allemaal zo snel&goed is gedaan.

Bij ons in het buurtje ook een hoop gemopper:  Het ophogen is nog niet klaar - trottoirs zijn eruitgehaald
overal troep. Waarom gaat v/d Gracht op het Noordeinde aan het werk i.p.v. hier ?!





















Een toevallige ontmoeting:
Eigenlijk 
hebben de werkers van v/d Gracht
 - welverdiend - vakantie.
De klus op Het Noordeinde
hebben ze er ff extra bijgedaan.

Allemaal meningen en losse flarden informatie.
Soms objectief - soms subjectief.
Meestal op onvolledigheid gebaseerd.
In ieder geval weer een hoop vooroordelen voedend.

Een school-voorbeeld (niveau: 1e jaars - communicatie-wetenschappen)
van hoe je communicatie NIET moet aanpakken.

De essentiële informatie zit in het feit dat het een spoed-geval was
(daar kan iedereen begrip voor opbrengen) en dat zo'n bestratings-bedrijf
tussen Kerst en Oud&Nieuw niet hoeft te werken.
(daar hebben we nog veel méér begrip voor)
Zet zulks dan ook
duidelijk en prominent in je berichtgeving.

Zinnen als:  Excuus voor de overlast - We zullen proberen de overlast tot een minimum te beperken
Wij zijn blij dat de fa. v./d Gracht ons - ondanks het onhandige tijdstip - wilde helpen - 
voor informatie kunt u terecht bij.......... - 
of
Wij vragen uw begrip
zouden in de hele berichtgeving
wonderen hebben gedaan.

Niet het argument brengend: maar we hebben het toch goed ge-communiceerd ?!
Want de feiten spreken dat tegen.

               Met de hoed in de hand
               heb je als gemeente nooit trammelant

Zorg als gemeente voor de fysieke bestrating en wegen
maar geef nog meer aandacht en kunde aan de mentale bestrating en de organisatorische wegen
die leiden naar de burger.

Slimme - effectieve - overdadige - volledige en vooral positieve informatie geven aan
een burger die gerust wel begrip heeft voor / wil meewerken aan de oplossing van een probleem
- maar geen boodschap heeft aan mis-communicatie -
zou het imago verhogen en de onrust verkleinen.

Een goed voornemen voor EdVo in 2012

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl