zondag 6 november 2011

't Zijn De Kleine Dingen Die Het Doen

Op weg naar de leukste kapper in EdamVolendam
(November = mannen-verwen-maand !)
zag ik dat er op de kasten op het Spui één illegale posters zijn geplakt.
Deze notoire verloederde plekken zijn 7 maanden schoon gebleven.
Of schoongehouden door bewoners / ondernemers.

Eenmaal schoon blijft schoon.


Het weghalen is een-fluitje-van-een-cent
(ook dankzij het geheime beschermende procedé
dat we hebben toegepast)






klik op een foto 
voor een vergroting
kom terug op dit blog 
door te klikken
 op het terugpijltje 
linksboven in uw beeldscherm





Als omwonenden/ondernemers/betrokkenen bij Centrum Edam
zouden we het niet moeten pikken dat graffiti en wildplak de omgeving ontsiert.
Wat EdamVolendamSchoon betreft gaan we voor een zero-tollerance-beleid:
preventief - zelf-actief en repressief.

Maar je vraagt je wel af wat zo'n bedrijf in zonweringen uit Middenbeemster
in gedachten had bij het (laten) opplakken van zo'n poster.

Zo'n verwaaide en verweerde flodder waar jouw naam op staat is uitsluitend negatieve reclame
en het middel - posters plakken - zóóó vorige-eeuw.

Ik schat in dat het aantal mensen dat zich ergert aan het feit
dat je andermans eigendommen bezoedelt
vele malen groter is
dan het aantal mensen dat je ermee hoopt te informeren.

Anti-reclame voor je bedrijf maken.
Dat heet bij ons thuis: een dom-oor-actie.
Dan komen ze echt niet bij jou een zonwering kopen.
Niet meer doen dus.

Blijft er nog een wens over:
deze klassieke kast (electra ?) opknappen.

Een likje verf of zelfs een kunstenaar m/v die er iets moois van maakt.
Creatieve mogelijkheden genoeg. The Sky Is The Limit

En die andere kast een beetje verfraaien
door er een bloembakje op/aan/omheen te zetten.

EdamVolendamSchoon wil daar in praktische en financiële zin wel aan meewerken.
Natuurlijk in de hoop dat verenigingen als Oud-Edam - de Ondernemersvereniging
de VVV of de buurtvereniging zich dan ook niet afzijdig houden.

Dan is centrum-Edam wéér een klein stukje mooier geworden.
Bij zo'n positieve en praktische actie valt elke juichende toeristen-folder in het niet.
Schoon-heid verkoopt zichzelf.

edamvolendamschoon@telfort.nl



evodammer schreef hier eerder over:
http://evodammer.blogspot.com/2011/03/anti-graffiti.html



klik op deze link om hierover te lezen
klik op het terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm
om terug te komen op dit blog


Januari jongstleden zijn, op initiatief van de OVE, de betrokkenen met ideeën voor toeristische promotie bij elkaar gekomen in het oude stadhuis op het Damplein. VVV, Horeca Edam en de OVE zijn met professionele medewerking van uitgeverij de Stad tot een mooi resultaat gekomen.

De initiatiefnemers verwachten dat deze folders voor meer continuïteit en aantrekkingskracht zal gaan zorgen. “We zien de behoefte onder toeristische bezoekers om in één overzicht terug te vinden wat de stad biedt. Daar voldoet deze folder aan”, aldus Bettie Slot, namens VVV Edam.

Doordat maar liefst 57 ondernemers zich aan de folder hebben gecommitteerd is de aanvankelijke oplage van 30.000 verhoogd naar 60.000. De folder wordt in het land en uiteraard in Edam uitgezet. Binnen twee jaar wordt de folder geactualiseerd en opnieuw uitgegeven, is het plan.

De glossy folder bevat een overzichtelijke plattegrond van de stad met alle highlights, winkels, horeca en meldt de voorzieningen, evenementen en bijzonderheden van Edam.