vrijdag 14 oktober 2011

Leerzaam Onkruid

Vanmorgen kwam een klein voertuigje het plein oprijden.
Onkruidbestrijding !

evodammer schreef daarover al eens:






http://evodammer.blogspot.com/2011/05/onkruidvrij.html
(klik op de link om dat te lezen. kom terug op dit blog
door te klikken op het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm)

een blog waarin veel vragen en duidelijke stellingen
over wat wel - en wat vooral niet te doen of te vinden
als het gaat om lokale onkruidbestrijding.

Hoe anders ging dat vandaag.
Ik nam - natuurlijk - foto's
De man op het tractortje vroeg mij natuurlijk waarom
Ik legde hem dat natuurlijk uit.
Tot zover de gebruikelijke gang van zaken.

Maar toen bleek dat ik van Menno
(ik mag Menno zeggen i.h.k. van het thema "Ze-zeggen-meneer-tegen-me")
nog heel veel kon leren.

Het voert te ver om deze erudiete spraakwaterval met zijn heldere - goed-doordachte - standpunten
helemaal te quoten. Daarom kies ik voor de "hap-snap-methode"
Als u daar tekort aan heeft hoor/lees ik het wel.


Meneer Menno werkt voor het bedrijf Stoop Waarland

ze hebben een website die u echt even moet zien.
www.stoopwaarland.nl

(klik op de link om dat te lezen. kom terug op dit blog
door te klikken op het terugpijltje linksboven in uw beeldscherm)

Zo kan het dus ook.




Wij denken bij onkruidbestrijding meteen aan mannen-in-enge-pakken-met-maskers
en gif-spuiten - véél gif spuiten. Dat was voorheen ook zo.

De techniek is echter al heel ver om het gebruik van glyfocaten (RoundUp)
zo minimaal mogelijk te laten zijn. Er is nu ook een nieuwe generatie - RoundUp Evolution -
die veel minder schadelijk is (zou zijn) dan voorgaande.

Over het gebruik van gif kun je van mening verschillen
maar volgens deze professional kun je het
 flinke-scheut-gewijs in je aquarium of vijver gooien
en dan gaan alleen de planten dood - niet de vissen.
(waarvan we dan weer niet terughoren of ze hoofdpijn
rare prikkende ogen of ge-irriteerde kieuwen krijgen)

En hij hoeft geen masker meer op
of beschermende kleding te dragen.


          Hier zijn nog wel de tegenstanders aan het woord:
          http://indymedia.nl/nl/2011/09/78293.shtml
              (klik op de link om dat te lezen. kom terug op dit blog
             door te klikken op het terug-pijltje links-boven in uw beeldscherm)



Verder is dit apparaat uitgevoerd met een laser
(dat is die rode streep die u ziet)
en een computer

De laser leest welk soort onkruid en hoeveel -
de computer bepaalt hoeveel te spuiten.

Waarom de man dan wel "uit de vrije hand" de randjes doet ?
Omdat de machine daar niet bij kan.
Iets dat ook geldt voor parkeerplaatsen
en langs trottoirs-geparkeerde auto's

De gemeente Purmerend heeft als actie 
de mensen met regelmaat te vragen
juist die randjes en parkeerplekjes in eigen omgeving 
ff zelf met-de-hand te doen 
omdat dat extra-overdadig spuiten uitspaart




computer en kaart zorgen voor een
uitgebreide documentatie over
waar en hoeveel er gespoten is.


klik op een foto voor een vergroting
kom terug op dit blog door te klikken op het
terug-pijltje links-boven in uw beeldscherm









Een administratie die op kantoor wordt bijgehouden
en gecontroleerd door een paar landelijke controle-instituten
en die daarna per gemeente
aan die gemeente wordt verstrekt.

Menno heeft geprobeerd mij uit te leggen hoe dat werkt
met aantallen liters gedeeld door aantallen hectaren
maal de temperatuur min de snelheid exclusief de verharding
en met het ontzien van straatkolken (putten)
kinderspeelplaatsen en schelpenpaadjes.
Sorry - dat ging mij ff te snel.



Ik zie een enge oranje tank van 80 liter
en vraag me af wat daar in zit.

Schoon water dus.


In de kleinere flesjes voorop zit "het spul"
dat keurig gemixed en vermengd wordt
tot het uiteindelijk te spuiten "neveltje"










(Neveltje - het gebruik van verkleinwoordjes
als bijvoorbeeld sigaretje - pilsje - pilletje
of ongelukje geeft meestal wel iets aan.)




Menno is zelf full-time akkerbouwer geweest. Hoe dicht-bij-de-natuur wil je het hebben ?
Hij weet ook dat we ons nu moeten doodschamen over wat we in de vorige eeuw
allemaal in grote hoeveelheden in ons milieu hebben gespoten maar weet
dat toen toen was en nu nu. En nu is alles beter. En straks nog beter.

Positief realisme met een sausje relativering op een bordje van kennis-van-zaken:
daar hou ik wel van.

Hij heeft soms een beetje last van "geitenwollensokkentypes" die alles beter weten
Ik toon hem mijn geitenwollensokken
maar hij ziet meteen dat die niet "echt" zijn.
En zo wordt evodammer ff ter plekke
op zijn semi-geitenwollensokken-plaats gezet.

Meneer Menno wordt regelmatig door mensen negatief
(op het agressieve af) aangesproken
op zijn werkzaamheden (schreeuwen - schelden - dreigen)
als milieu-terrorist
maar kan daar om lachen en ligt er niet wakker van.
Zo'n wethoudertje met drie van die vrouwtjes om hem heen van zo'n linkse milieuclub
daar ben ik echt niet van onder de indruk !
Waarvan acte.

Burgers mogen RoundUp al lang niet meer gebruiken
Maar doen het wel. Het is overal te koop.
Zijn stelling: dan is het beter dat wij het zo goed en veilig mogelijk doen
dan dat iedereen maar wat in het rond gaat spuiten. 
Geen speld tussen te krijgen.

En dan zie je mensen in de weer met zout en bleek.
Hartstikke slecht. Ziet hun stoepie wit van het zout en dan denken ze dat het schoon is.
Maar dat zout en dat bleekwater komen in het afval - oppervlaktewater terecht.
Daar denken ze dan weer niet aan.

Als je iets wilt gebruiken gewoon een beetje schoonmaakazijn in een emmer en dan ff schrobben.
Kost niks - alleen een beetje geduld (want het werkt pas later) en het is een natuurprodukt.
Dat geeft het beste resultaat en is milieu-vriendelijk.



Dit blog wordt te lang als ik alles moet vertellen dat deze prachtige man te vertellen had.
Dus laten dit de uitsmijters zijn:

"...........en dan doen ze een onderzoek dat als een zwangere vrouw elke dag 7 komkommers eet
dat gevaarlijk kan zijn. Want dan krijgt ze teveel gif binnen. Dan denk ik: welke zwangere vrouw gaat er nou 7 komkommers per dag eten ? 
Hebben jullie niet iets belangrijkers te onderzoeken ?..............."


"...........mensen staan tegen mij te gillen over een beetje gif en zo, maar halen wel een lekkere
chiquita-banaan-vol-chemische troep of vol-met-gif-gespoten groente uit Afrika in de supermarkt..... 
Tegen wie staan ze dan eigenlijk te gillen ?..........."


"...................Weet je wat het is met die politiek ? Op enig moment zijn er teveel partijen
en teveel mensen die te weinig te zeggen hebben. Daar doe ik niet aan mee............"


Beste meneer Menno
Ik heb vandaag veel geleerd.

Evodammer in de luisterende rol is al heel exceptioneel
maar uw verhalen zijn dan ook kostelijk.
U kunt zo het podium op - voor de klas -
een boek schrijven of een eigen blog beginnen.
Ik zal uw eerste volger zijn.

Wij zullen het nooit helemaal eens worden over het onderwerp onkruidbestrijding
maar dankzij u kijk ik daar sinds vandaag anders tegenaan. Het gaat niet alleen
om wát we spuiten maar blijkbaar ook om wie het spuit en hoe je het brengt.

F.J. Seeboldt
EdamVolendam
edamvolendamschoon@telfort.nl



UPDATE:

(n.a.v. het voorstel onkruid weg te borstelen in Waterland 2016)

Dat kan veel efficiënter. In Volendam komen mannen met op hun rug een spuitbus en voor hun mond een kapje. Spuiten een weinig vloeistof en het is jaren onkruidvrij. En zijn best bereid ook even mijn straatje mee te nemen. Weigeren beleefd het biljetje dat ik hen voorhou, maar na enig aandringen gaat dat toch in de portemonnaie. Iedereen blij.

In Edam doen ze hetzelfde, maar dan schichtig, onder begeleiding van een BOA, om een uur of vier ’s morgens.

Ons aller Snaartje zal in Waterland teleurgesteld zijn. Volgens haar is er geen onkruid.
Alleen maar kruid.

A.V. te V