woensdag 26 oktober 2011

Met Zwerfafval Scoren


Sjaak - mijn collega van ZwaagSchoon - mailde mij vandaag.

Hallo Fred,
Kreeg eind vorige week een mailtje van de gemeente:

               Goedemiddag Sjaak, 


               Volgende week gaan we 
              in onze gemeente 
              op een aantal lokaties 
              mikbakken plaatsen. 
              Het worden 9 mikbakken 
             in de omgeving van fietspaden 
             scholen / de Sporthal
             Laat even weten of je nog wensen hebt 
            t.a.v. de plaatsing


            Gemeente Zwaag

Ik moest even zoeken wat een mikbak was maar dat is hetzelfde als een blikvanger:
een net-achtige constructie langs de weg waar (vooral jonge) mensen
- vergelijk het met korf- of basket-ballen - hun zwerfafval
in kunnen mikken en zo kunnen scoren.





Groen van jaloezie
kan ik hier van worden.

Waarom zij wel en wij niet ?






Ik denk dat collega Sjaak
een volhoudende - positieve
en immer vriendelijk-blijvende persoonlijkheid is
(Dat eerste red ik wel.
Die tweede en derde eigenschap
daar moet ik nog wat aan schaven)

Ik weet dat er in het verleden
vaak aan de gemeente EdamVolendam is gevraagd
(en dan heb ik het echt over op jaarbasis- een aantal mensen - een aantal keren)
om zulkse dingen op bepaalde plekken in onze gemeente te plaatsen.

Toegegeven: ze kosten tussen de 500 en 1000 euro
maar ze hebben effect.
Het is vooral de - speelse - boodschap
van deze creatieve afvalbakken
die het hem schijnt te doen.

Evodammer stelt voor om
op scholen-sporthal-zwembad-voetbalveld-routes
een paar van die dingen neer te zetten.

Een beetje geld - een beetje moeite - een beetje inspraak
maar winst op het thema zwerfafval - opvoeding van onze jeugd
en een moderne-positieve uitstraling-van-onze-gemeenschap


Dus nog maar eens een keer een brief aan de gemeente schrijven
met het verzoek hier een budgetje voor te zoeken en deze dingen te plaatsen.

Misschien deze keer wel 
ondertekend door meer dan een
of slechts een paar personen.

Vindt u dit een goed plan en wilt u dit ondersteunen 
of op deze manier uw eerdere vraag hierover
nog eens gezamenlijk onderstrepen 
door ook uw naam onder dit verzoek te zetten ?

bel 0299 - 36 19 20








www.mikbak.nl
Deze is ff anders
Het is een meer vandalisme-bestendig model
stevig op de pootje en op een basis van beton.


http://nl.wikipedia.org/wiki/Blikvanger












NB: Het is nl de gemeente Hoorn die dit heeft geregeld. (Zwaag valt sinds 1979 onder de gemeente Hoorn.)