woensdag 20 juli 2011

Je Kunt Het Als Webmaster Nooit Goed Doen

Je kunt het als webmaster nóóit goed doen
verzucht de webmaster
van ons andere lokale dooie-vogeltjes-ex-forum http://www.forumedamvolendam.nl/

Die opmerking intrigeert me.

Ben ik als evodammer nou opeens óók een webmaster ?
(En kan ik het dus ook nooit goed doen ?)
Volgens de krant - en nog een paar slecht-ge-informeerde types - wel.

Ik denk van niet.

De webmaster is degene die het technisch allemaal een beetje bijhoudt.
In ons geval - als vriendendienst - in de gaten houdt.

Want  eigenlijk is Blogger.com "The Big Guy".
Dat faciliteert wereldwijd
vele 100-en miljoenen blogjes.

Wat mij betreft
een "Grote Vriendelijke Reus"
(zonder de snoskommer).


Ik ben hooguit
-met wisselend succes-
een dagelijkse-stukkie-schrijver (vrij naar S. Carmiggelt)
op een lokaal amateuristisch mini-blogje.

Een internet-nitwit op het nog-slappere-digitale koord

Op het nivo waarop paardenmeisjes over paarden -
bridge-fanaten over bridge - auto-freaken over hun auto schrijven
of familie-leden hun vakantie herbeleven.

Vele 100-en miljoenen blogs.
              Talrijk als schelpen-aan-het-strand
                            zandkorrels-in-de-woestijn
                                        madeliefjes-in-mijn-grasveld.
Grappig - leuk - knus. 
              Ze komen - en - gaan.
                          Verstoffen-versloffen-vergetelheid.

Volgens de krant - en nog een paar slecht-ge-informeerde types
is http://www.evodammer.nl/ een nieuws-site.
Dat is dan nieuws voor me.

Is het nieuws dat ik een blikje vind ? Graffiti verwijder ?
Een al-of-niet heldere of juist vieze politieke bril opzet ?
Een poes in de sneeuw fotografeer ? Een lied zing ?
'k Dacht het niet.


Volgens de krant - en nog een paar slecht-ge-informeerde types
doe ik aan
vuilspuiterij
zijn er
lokale digitale schermutselingen
en
moeten we bang zijn voor
veenbrandjes die zich online
als een vervaarlijke olievlek uitbreiden.

Dat klinkt heel érg.
Stoute Freddy !

Het kromme taalgebruik in de laatste zin ff daargelaten
(veenbranden en olievlekken zijn een ongelukkige combinatie)
Ik weet van niks.

Forums en sites waarop je als lezer je mening kunt geven zijn vaak een jungle.
Alles kan - alles mag.
Alle remmen los - alle omgangsregels aan-de-laars-gelapt.
Als je hoog-getesteronneerde types zoekt moet je daar wezen.


De goeden niet te na gesproken
want er zijn ook hele leuke
fora en interactieve sites.
Maar daar zit dan zonder uitzondering
een heldere, stevige
en doordachte moderatie achter.
(anders gezegd:
webmasters die het blijkbaar
wél goed kunnen doen)





Kenmerken van een slechte site / forum zijn
- en laat ik mezelf tot onze lokale digitale afwerkplaatsen beperken -
>     niet zeggen wie je bent en jezelf heel erg opblazen.
>     Het liefst off-topic en op-de-persoon gespeeld.
>     Verborgen agenda's gepaard aan grofheid en platheid.
>     Anderen aan de schandpaal nagelen en (al-of-niet kort&) klein maken.
>     Des-informatie - manipuleren- schreeuwen&schelden&treiteren
>     Een soort humor waar je als-normaal-mens uitslag van krijgt.

Digitale hooligans voeren de boventoon.

 




Met de waarheid meestal
als eerste slachtoffer
respectvolle en ge-interesseerde communicatie
als tweede
en
nieuwsgierig zijn en vragen stellen
als goede derde.

Natuurlijk kun je het als webmaster goed doen
De vraag is in dit soort gevallen of je het goed wilt doen.

Ik heb daar gelukkig allemaal geen last van.









Als u ook een keertje een stukkie wilt schrijven op www.evodammer.nl
dan hoor/lees ik het wel.
De voorwaarden zijn simpel:
>   je kunt niet anoniem blijven
>   normaal prettig leesbaar taalgebruik
>   maximaal 500 woorden
>   on-topic blijven
>   geen onwelvoegelijke taal of beschadigende slappe humor
>   een kritische houding en - gepast - ferm taalgebruik is optioneel
           vermits daar een positieve oplossingbereidheid tegenoverstaat.

Want dan is evodammer opeens wel een hele strenge webmaster.



en anders kunt u altijd nog terecht op http://evodommer.blogspot.com/