zondag 15 mei 2011

Tuk-Tuk of Riskja

Een evenementenbureau wilde een vergunning krijgen om in Centrum-Volendam
te mogen rijden met tuk-tuk’s.

Tuk-tuk’s zijn gemotoriseerde driewielers die je veel in Aziatische landen ziet rondrijden.
Het zou natuurlijk een mooie toeristische attractie zijn.
Vooral de electrische versie is mooi&handig.

Maar het mag niet van "de gemeente"
Álles mag hier altijd als het maar geld oplevert
maar deze keer dus niet.

"de gemeente"............zijn zij dat of zijn wij dat ?

Creatieve plannen en goede initiatieven verbieden ?
Zonde. En een-béétje-dom.

Vervoer-per-fiets is er in alle-soorten-en-maten
all-over-the-world en niet meer weg te denken
sinds de uitvinding van de fiets



een fietstaxi en een Tuk-Tuk
twee wielen achter - één voor


   
een loop-riskja heeft twee wielen als er iemand voor loopt
en één wiel voor en twee achter als het een fiets-riskja is.









dit is een becak of betja of samlo
twee wielen voor en één achter
de passagier zit voorop.






GroenLinks EdamVolendam
was als enige lokale politieke partij al bezig met een auto-vrije dijk
toen alle andere partijen ( en college's) nog allemaal zo dwars mogelijk gingen liggen

Nu vinden opeens alle tegenstanders-van-toen dat het dankzij hen is
dat er iets bereikt is op het punt van het terugdringen van het autoverkeer op Noord- en Zuid-einde.
Een knap staaltje herinnerings-verfraaiing. (bij ons thuis heet dat gewoon liegen)

In 2009 liet GroenLinks al zien dat het gebruiken van fietstaxi's (en dus ook Tuk-Tuks's)  kan.
Vooruitstrevend als altijd gaven ze het goede voorbeeld met de actie: "Ga Toch Fietsen !"
Weet u in hoeveel gemeenten in Nederland zulkse dingen al - in allerlei varianten - rondrijden ?
Veel. 
Maar niet hier dus.
In EdamVolendam leven we graag (goedschiks of kwaadschiks) in het verleden.

klik op een foto voor een vergroting
ga terug naar dit blog door te klikken op het blauw-witte terug-pijltje linksboven in uw beeldscherm

De voorzitter van GL-EV
geeft het goede voorbeeld.

vervoer per bakfiets
omdat het kán
4-persoons-fiets
omdat dat leuk&handig is.
Misschien volgende keer toch eens overwegen
niet meer op een partij te stemmen die eerst 
álles doet om dit soort initiatieven te frustreren
(of zoals nu - te verbieden)
om dan naderhand om het hardst roepen 
dat het dankzij hen is dat het tóch voor elkaar is gekomen.

Die fietstaxi of electrische tuk-tuk komt er natuurlijk.
Zelfs in ons EdamVolendam

In Nederland werd tijdens de Tweede Wereldoorlog in Den Haag en Amsterdam gebruik gemaakt van fietstaxi's vanwege de onderdelen- en benzineschaarste van gemotoriseerde voertuigen. Midden 1941 verbood de bezetter echter deze vorm van transport, als strijdig met het gezonde en natuurlijke moraliteitsgevoel van den Noord-Europeeschen mens

Wij zijn geen Nederland-in-oorlogstijd en er is geen schaarste.
Hooguit aan frisse lucht en gezonde ideeën.
En dat andere argument: daar hoop ik maar van dat dat zéker niet op ons van toepassing is.

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl