maandag 3 januari 2011

Kerstpakket




Ze staan er nog. 
3 dozen 
in een hoekje.

De kerstpakketten 
die ik mocht krijgen
Waaronder 2 
(twéé !) van deze

Het thema is 
"Hollandsche Helden"

De Kleuren: 
nogal veel zwart met wat wit oranje & grijs

De inhoud: 
niets dat ik niet 
bij DEEN kan kopen

Hollandsche Helden. 
Ja hoor. 
Echt niet.
Kreten als:  ........................."schepen van hout / mannen van ijzer" - "de wind in de rug"
"staal wordt in de wind gehard" - "nood breekt ijzer" - "mannen en vrouwen van stavast" -
"ieder vist op zijn getij"- "vele handen maken licht werk" - "met man en macht" -
"mensen waar je op kunt bouwen"................staan op de diverse etiketten.
En de ergste: "succes naar arbeid !" (volgend jaar "arbeid maakt vrij" ?!)
We zijn toch niet per ongeluk verwisseld met de kerstpakketten voor PVV-leden ?
Er zit een heel raar "van-vreemde-smetten-vrij-luchtje" aan.

Daar hoef je De Zorgcirkel
niet meteen van te verdenken
(de helft van de mensen die ik tegenkom in de diverse huizen is  - of heeft ouders - niet van "Hollandsche" afkomst)
maar een béétje opletten
had geen kwaad gekund.
Of komt hier de smaak van het management
luidruchtig tot uitdrukking ?

Kerstpakket. Spruitjeslucht. Hypocriet. Hiërarchisch.

Niks "helden".
De baas deelt een kopje "aangelengde Kersemis-chocolademelk-met-een-droog-kaakje" uit
aan de ondergeschikten.

Maakt niet uit. De zorg betaalt.
Mijn kerstpakketten zijn weer een paar uur een handje minder aan het bed.
Who cares.
En dan een kaart met zó'n foto erbij.
Back to the 50-ties
Bent u al een beetje misselijk of wilt u ook nog weten wat er aan de binnenkant staat ?
De begeleidende tekst:

          Wat is een held ?
          Geen superwezen,
          Maar een mens met moed,
          Bereid het alledaagse te dienen,
          Bewonderd om zijn bescheidenheid.
          Zorgcirkelheld.
          Een eretitel voor jou!
          Prettige Feestdagen en een heldhaftig 2011 !
         Mede namens alle managers en Raad van bestuur
Behalve dan dat deze wrakke tekst grammaticaal rammelt en het feit dat helden blijkbaar altijd
van mannelijke kunne zijn (de dames op de foto dus niet ?) en vooral erg Hollandsch,
wordt ons ook nog een "heldhaftig" 2011 toegewenst.

Door managers en leden van de raad van bestuur die je nog niet zien staan als ze over je struikelen.
Types die nergens op reageren als je ergens om vraagt, kritiek op hebt of ze nodig hebt.
Ik ben hooguit een paar cijfers op de begroting voor de kerstpakketten van deze semi-criminele club.
Maar ik zou dus nu wel "hun" held zijn ?
En hier weer een "heldhaftig" jaar van maken ?
Nee. Dank U.
Ik bén ook helemaal geen held.
Ik ben te schijterig om het terug te brengen met een welgemeend
"Zijn jullie nou GVD helemaal van het padje af ?!"

Het andere kerstpakket komt uit het PCI- hart en is gevuld met lokale specialiteiten 
(worst van Taam - brood van Gorter etc. ) en rondgebracht door vrijwilligers.
In mijn geval een super-vrijwilliger die mijn persoonlijke held is.
Dit pakket is in principe betaald uit giften van ons/anderen. Geen hoogdravende teksten erbij
maar een welgemeend:  dank-je-wel.
Daar kan ik wat mee.

Mijn vriendin kreeg een boekje met kerstpakket-opties.
Mogelijkheden volop. Voor jezelf of voor een ander.
Ze kon ook kiezen uit een aantal goede doelen.
Een daarvan was het besteden van het geld aan een geitje voor een boer in een ver arm land.
Kijk: dát is gemekker dat je wél graag hoort.

Uiteindelijk heb je - welk kerstpakket dan ook -
zelf betaald.
Of dacht je dat de baas m/v het echt
uit eigen zak had gefinancieerd ?

Je kunt dus je eigen inleg terugkrijgen of het een betere bestemming geven.


Werd u ook onrustig van uw kerstpakket
of
vindt u dat anderen het verdienen ?

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl