donderdag 27 januari 2011

Die Tabaksjongens Toch

Deze munt had ik nog nooit gezien.
U wel ?

Eerst maar eens gegoogled op BTVA

Het blijkt de Belux Tobacco Vending Association
Tabaksjongens dus.

Het blijkt hier te gaan om een "age-coin"
een leeftijdsmunt dus.
De toevoeging op het muntje +16 only betreft de leeftijd van de eigenaar.

Dit muntje is wat elke roker vanaf 16 jaar
bij zich moet hebben
om een pakje sigaretten
uit een automaat te kunnen halen.

Dit muntje ont-blokkeert
de automaat
zodat de tabaksverslaafde
zijn/haar sigaretten
"uit-de-muur" kan trekken.

Een beetje vergelijkbaar met het muntje dat u in uw winkelkarretje stopt bij de supermarkt.

Op de website van  BTVA vind ik:

Het Koninklijk Besluit van 3 februari 2005 bepaalt dat, vanaf 1 januari 2006,
alle verdeelautomaten van tabaksproducten vergrendeld moeten zijn
en slechts ontgrendeld of gebruiksklaar kunnen worden gemaakt
door personen ouder dan 16 jaar.


Ik heb wat jongeren gevraagd wat ze er van vinden.
De een zei: "werkt niet" - de ander "elke poging is er een".

Maar ik kan nu - dankzij mijn nieuwverworven ont-lock-munt - iets uit de muur trekken.



Trekt u ook wel eens iets uit de muur dat u eigenlijk niet nodig hebt
of
waar heeft u allemaal toegangsmuntjes voor ?

edamvolendamdigitaal@xs4all