donderdag 30 december 2010

Reageren Op Evodammer




 Reageren op mijn dagelijkse digitale gefrutsel.

Dat kan dus niet.

Althans.......niet zoals op vele andere sites en forums.

U weet wel.
Met zo'n venster.
          log-in...........
          registreer............
          geef hier uw reactie.............
          log uit...................



Als u de dagelijkse martelgang van bijvoorbeeld ons lokale puberale low-life chatboxje http://www.edam.volendam.nl/ of het nog ergere rechts-racistische http://www.forumedamvolendam.nl/ eens beschouwt zult u begrijpen waarom Evodammer geen voor-iedereen-toegankelijk feest is.

Elke gek-met-een-lek-of-een-gebrek kan daarop
anoniem zijn/haar mening kwijt.
Niks tegen een mening - graag zelfs - maar het is de manier waarop.

          Nu recent het onwaarschijnlijke gehak op ene Wim Keizer.
          Er zal van alles mis zijn met deze meneer, of juist niet, maar als je zo reageert als een  aantal anonieme nitwitten
          op http://www.edam.volendam.nl/ dat deze dagen doen, heb je zelf een groter probleem
         dan de meneer waar je over schrijft.








Overigens zitten (of moet ik zeggen zaten) er ook hele leuke mensen op deze sites.
Prettige persoonlijkheden met kennis van zaken, een heldere mening en wellevend in de omgang.
Maar die zijn nu zo ondertussen allemaal wel verdwenen.

Net als ik aanvankelijke enthousiasteling of tegen-beter-weten-in-wereld-verbeteraars.
Maar uiteindelijk willen ook zij niet meer ge-associeerd worden met
de agressie, de domheid, de grofheid en het destructieve dat er nu nog over
is op deze digitale lokale vuilnisbeltjes. Dus ze blijven weg.
Of ze zijn verbannen. (in mijn geval wegens té terechte kritiek op de leiding)
Ik mis ze.

Zie het als een café waar gaandeweg het ene publiek het andere weghoudt.
Of een snackbar met goedkope maar vieze waar. Of een krant die je niet wilt lezen.
Een camping die je in de vakantie gaat mijden of een familie waar je liever vertrekt dan komt.
Dat selecteert zichzelf vanzelf uit.


                                                             
Internet is een prachtig medium.
Maar nog niet bestand tegen de huidige
stuitende domheid van sommigen.

Een domheid waarbij overigens
de webmaster m/v vaak voorop loopt.




Maar terzake.

U kunt wél reageren op Evodammer.
Via een brief of e-mail. Per telefoon. In persoon.
Dat gebeurt ook. En dat is leuk.

Dan zeg ik: schrijf maar op, dan plaats ik je reactie. Met je naam erbij.
Maar dat be-huivert mensen nog. Omdat je op Evodammer  niet anoniem kunt reageren.

Dan neem ik zo'n reactie voor eigen rekening. Vaak in de vorm van een "Update".
Ik weet 't. 't Verdient niet de allerhoogste schoonheidsprijs, maar we doen het er maar mee.
Ik hou me aanbevolen voor beter.

Een aantal trouwe lezers heb ik aangeboden dat ze zelf een keertje een stukje op Evodammer schrijven.
De enige voorwaarden zijn: niet anoniem - wellevend - een béétje aannemelijk taalgebruik en niet te lang.
Regels die voor mij en dus ook voor anderen gelden.
Zeg maar: normale omgangsvormen tussen normale mensen.

Het lijkt me wel wat als er in 2011 ook andere mensen komen die een keertje het dagelijkse "stukkie"
voor hun rekening nemen.
          Hoe meer zielen hoe meer vreugd.
          Meer weten meer dan een.
          Andere mensen - andere kijk op de wereld.

Ik maak er een goed voornemen voor 2011 van.
U ook ?




Vind u ook dat niet "alles-moet-kunnen" op internet
of
dat sommige beeldschermen ook wel eens op zwart kunnen ?

edamvolendamdigitaal@xs4all.nl





Update:  31 december 2010

Onder het thema: Website staat stil bij Volendam 10 jaar later een prachtige bijdrage
op http://www.edam.volendam.nl/. Foto's van de omgekomen jongeren bij de brand in Het Hemeltje
op 01 01 01 die verwijzen naar hun gastenboek. Te mooi voor woorden.
Dit moet u gaan zien.

Ondanks wat ik gisteren schreef - hier past slechts stilte en diep respect.

Fred Seeboldt
EdamVolendam