woensdag 24 november 2010

Inclusief Denken

Inclusief denken is:     ‘mijn welzijn wordt niet verkregen ten koste van of zonder de ander,
                                  maar alleen als ik tegelijkertijd het welzijn van de ander beoog en bevorder’.
                                  (Feitse Boerwinkel)

Denken.
Daar word je moe van in je hoofd
(vooropgesteld dat er iets in je hoofd zit dat moe kan worden.)

En dan óók nog inclusief denken.
Is dat eng ?
Nee.

100-keren per dag hebben we het allemaal wel eens:
je denkt en doet iets - ongevraagd - voor een ander of voor het algemeen belang.

Voorbeeldje.
Na een uurtje zwerfvuil rapen  en vissen op de Dijkgraaf Poschlaan
is dit de oogst.




En een week later ligt het er nog.

Een week waarin 1000-en mensen langkomen.
Als ze het al zien liggen (90% ziet het niet eens) is er geen reden of noodzaak
om af/uit te stappen en het op te ruimen. Hooguit ergernis en gemopper.

Maar er rijden ook dagelijks
vele 10-tallen medewerkers van de gemeente langs.

Inclusief denken zou zijn: ff stoppen - inladen en wegwerken.
Inclusief denken voor je collega's
én voor de gemeenschap waar je voor werkt.

Ik heb dat wel eens aangekaart bij mensen van de gemeente.
Het standaard antwoord is: "Dat opruimen is mijn werk niet"
Nee oen ! 't Mijne wel dan ?



Misschien is dat wel het probleem van onze maatschappij in deze tijden:
we denken allemaal exclusief vanuit ons eigen hokje voor een ander.

Ook last van rare hoopjes zwerfvuil in uw omgeving ?
edamvolendamschoon@telfort.nl

NB:      In de gemeente heten mensen die zwerfvuil rapen nog "papierprikkers"
             Dat woord zegt genoeg. Ouderwets vorige-eeuws denken.
             Er is geen sprake van "prikken" en papier is nog geen 10% van het afval.
             Dus de rest (plastic - hout - metaal - glas - peuken - kauwgum etc. ectc.) laten we liggen ?       
             
NB:       Formeel ben ik verplicht het zwerfvuil dat ik als vrijwilliger verzamel
             mee naar huis te nemen of naar het vuilverzamelstation te brengen.
             Maar dat is geen inclusief denken meer: dan ben je Gekke Gerritje
      
NB:      Formeel is het verboden dat iemand zwerfvuil opraapt

             en dat in de gemeentelijk afvalbak langs de weg deponeert.
             Daar kun je zelfs een boete voor krijgen. Is in 't verleden ook gebeurd.
             Dus als je het als "1e eigenaar" zelf in de bak gooit is het goed.
             Als je het voor een ander doet mag het niet.

Ik zeg: vaker legen ?!








NB:   Cor > ruim 400 woorden. Inclusief de NB's 
            In principe teveel dus. 
            Als ik de NB's niet meereken 246 woorden.  
            Da's best netjes.
            Dan noem ik die laatste stukjes exclusief bloggen.
            Dan kan 't toch wel ?