zondag 28 november 2010

Fietsen Vissen

Een uurtje zwerf-vuil-rapen en vooral -vissen
in en om - wat wij noemen "De Eendenvijver" -
levert dit op.


Beetje genant wel
als je bedenkt
dat we daar
(mezelf vaak genoeg incluis)
allemaal vrolijk
langsrijden en lopen.

Hoort blijkbaar bij de omgeving.
Net als de bomen, de eendjes
en de golfjes op het water.

Alles went.


Opeens zag ik ook nog een fiets in het tegenwoordig zo heldere water.
Da's dan nummer zoveel in al die jaren.

                   Vorig jaar nog een bijna nieuwe fiets uit het Gouwtje gevist.
             (Het Gouwtje - voorheen de "rivier" de Ye - u weet wel:
             van die boosaardige Edamse Volendam-bedreigende waterplanten.)
            
             Politie gebeld. Die heeft het bedrijf  "Noppes" gebeld.
            Zij (mensen van Noppes dus) halen zo'n fiets op - doen aangifte -                  
            bewaren 'm een jaar (voor het geval dat de eigenaar m/v
            zich nog meldt) en mogen 'm dan verkopen.
            Perfecte samenwerking dunkt mij.

Geroutineerd slingerde ik het altijd daarvoor in mijn karretje aanwezige touw
- met verzwaard uiteinde - op plek waar de fiets ongeveer lag.

De truuk is dat het gewicht aan het uiteinde van het touw (in dit geval een oud ijzeren tuinharkje)
achter iets van de fiets blijft steken. Vaak de spaken van het wiel. Of gewoon lekker klem tussen wat stangen en beugels.
ff  Doordacht wat trekken en kracht zetten en je hebt een fiets op de kant.


Dit is een vangst van vorig jaar zomer.


Toen ik later terugkwam op 'm op te halen
slofte er een oudere meneer mee weg.


Hij zag er nog wel wat in.


Hij blij.
Ik blij.


Na een paar keer gooien met mijn dregje
(wat denken mensen als ze zo'n rare man zo aan de waterkant met een touwtje zien spelen ?)
was het raak. Doch brak het touw.

Ik ben daarmee - onbedoeld - schuldig aan een stukje extra vervuiling
van de vijver. Een stukje touw met daaraan een oud roestig tuinharkje
(ook ooit eens als zwerfafval uit bosjes gehaald) liggen nu bij de fiets.

Ik beloof hierbij plechtig dat als het ijs weer weg is
('t zal toch niet wéér zo'n maandenlange winter worden ? )
een van mijn eerste daden zal zijn deze mislukte klus alsnog tot een succes te maken.

Zin om mee te fiets-vissen ?
of sowieso de mijn-buurtje-kan-schoner-handjes te laten wapperen ?
edamvolendamschoon@xs4all.nl

Update: Er is dus helemaal geen ijs op de eendenvijver naar nu blijkt.
             (schijnt te maken te hebben met de wind)
             Zie ik tot mijn aangename verrassing dat de troep is weggehaald en
             een uit het water geviste fiets tegen een paaltje staat.

 

 Zo gemakkelijk ben ik nog nooit van een "plechtige belofte" afgekomen.
 En ik ben natuurlijk heel nieuwsgierig
wie deze schone taak op zich heeft/hebben genomen.
             In ieder geval: